دانستنی های زیست بررسی زیست شناسی دبیرستان و گذری در دنیای زیست شناسی
|
[ جمعه سی و یکم مرداد ۱۳۹۳ ] [ 12:50 ] [ نساجی -دبیر زیست شهرستان نهاوند ]
[ ]
هنگامی که نور زیاد است ماهیچه های مردمک چشم منقبض می شوند تا اندازه آن کوچک شود. این کار مانع از رسیدن نور زیاد به چشم و آسیب به قسمت های داخلی حساس آن می گردد. شبکیه به نور بسیار حساس است. نور بسیار شدید چشم را خیره می کند و آن چه را که می نگریم بد شکل جلوه می دهد. مردمک چشم با تغییر در اندازه خود، مقدار نوری را که به چشم می رسد کاهش یا افزایش می دهد. نور درخشان سبب یک واکنش عصبی غیر ارادی می شود که توسط مناطقی در مغز میانی کنترل می گردد.
ماهیچه حلقوی مردمک در هر دو عنبیه منقبض شده و ماهیچه شعاعی شل می شود، بنابراین قطر مردمک کوچک می گردد. نور ضعیف سبب گشاد شدن مردمک ها می شود و اجازه می دهد تا نور کافی، سلول های شبکیه را تحریک کند. قسمتهای مختلف کره چشم انسان: ۱. زجاجیه ۲. حاشیه دندانهدار ۳. ماهیچه مژکی ۴. گردالکهای مژگانی ۵. مجرای اشلک ۶. مردمک ۷. اتاق جلویی ۸. قرنیه ۹. عنبیه ۱۰. عدسی بیرونی۱۱. عدسی درونی ۱۲. زوائد مژگانی ۱۳. ملتحمه ۱۴. ماهیچه مایل زیرین ۱۵. ماهیچه راست زیرین ۱۶. ماهیچه راست میانی ۱۷. شبکیه ۱۸. صفحه بینایی ۱۹. سختشامه ۲۰. سرخرگ مرکزی شبکیه ۲۱. سیاهرگ مرکزی شبکیه ۲۲. عصب بینایی ۲۳. سیاهرگ حلقوی ۲۴. غلاف پیازی ۲۵. لکه زرد ۲۶. گودی مرکزی ۲۷. صلبیه ۲۸. مشیمیه ۲۹. ماهیچه راست بالایی ۳۰. شبکیه
[ سه شنبه بیست و هشتم مرداد ۱۳۹۳ ] [ 17:20 ] [ نساجی -دبیر زیست شهرستان نهاوند ]
[ ]
افراد چپ دست تنها افرادی هستند که مغز درستی دارند!
به راستی چرا بعضی افراد چپ دست هستند؟
بسیاری از صاحب نظران معتقدند که اگر کودک چپ دست باشد و تمایل داشته باشد که کارهایش را با دست چپ انجام دهد و اگر عملکرد او با دست چپ درست باشد، نباید بابت این مسئله نگران بود. متاسفانه قبلا تصور میشد که این نوعی اختلال است و یا باعث میشود که فرد در زندگی دچار لغزش شود. حتی نوشتن نام خدا را با دست چپ گناه میدانستند و کودکان را وادار میکردند که هر طور شده قلم در دست راست گیرند.
دو تئوری در مباحثات وجود دارد که گویای این حقیقت است که چرا 4% از مردم چپ دست هستند. یک تئوری دررابطه با این حقیقت مربوط به نیمکرههای مختلف مغز است. نیمکره راست و چپ مغز که مسلما عملکرد متفاوتی دارند. پزشکان معتقدند که نیمکره چپ به نیمکره راست برتری و تسلط دارد. ریشه این اعتقاد این است که اعصابی که از مغز خارج میشوند به دو سمت متفاوت بدن میروند و اعصاب سایر بخشهای مغز متقابل و برابر هستند. نتیجه این مطلب این است که نیمکره چپ مغز عملکرد طرف راست بدن را کنترل نموده و برعکس. برتری نیمکره چپ مغز که عملکرد طرف راست بدن را اداره میکند به این دلیل است که چنین افراد راست دستی در خواندن، نوشتن، صحبت کردن و کارکردن ماهرتر هستند و افراد چپ دست کسانی هستند که به طبع طرف راست نیمکره مغزی آنها فعال تراست.
تئوری دوم عدم تقارن طبیعی بدن را توجیه میکند. این عدم تقارن از سر تا انگشتان پا به صورت خفیف و ظریف وجود دارد. مثلا طرف راست صورت کمی متفاوت تر از طرف چپ صورت است. پاهای راست و چپ از نظر قدرت متفاوت هستند و حتی سایز پاها کمی فرق میکند. یکی از جنبههای این عدم تقارن این است که بیشتر افراد دست راست قوی تری دارند. بی تردید بسیاری از تجهیزات و اشیاء مثل دستگیره در، ملاقه، قیچی ، قفل، پیچ گوشتی، اتومبیل، دکمههای لباس ، وسایل موسیقی برای 96% مردم راست دست طراحی شده است. ولی افراد چپ دست این نابرابری را با تعلق داشتن به جامعه نخبگان جبران میکنند ، نخبگانی مثل لئونارد داوینچی و میکل آنژ.
[ دوشنبه بیست و هفتم مرداد ۱۳۹۳ ] [ 18:34 ] [ نساجی -دبیر زیست شهرستان نهاوند ]
[ ]
[ چهارشنبه بیست و چهارم مهر ۱۳۹۲ ] [ 0:0 ] [ نساجی -دبیر زیست شهرستان نهاوند ]
[ ]
[ پنجشنبه هجدهم مهر ۱۳۹۲ ] [ 23:29 ] [ نساجی -دبیر زیست شهرستان نهاوند ]
[ ]
شكل 1-3 :- مولكولهاي آلي ساده در زير آب و درون حباب ساخته مي شدند و به درون اتمسفر آزاد مي شدند . سپس اين مولكولهاي آلي ساده در معرض اشعه ماوراء بنفش و رعد و برق قرر گرفته انرژي لازم براي شكستن پيوندهاي قبلي و تشكيل پيوند هاي جديد در جهت ساختن تركيبات پيچيده تر را كسب مي كردند . در نهايت باران بسياری از اين مولكولهاي آلي پيچيده تر را به همراه تركيبات ساده بار ديگر وارد اقيانوس مي كرد شكل 2-3 :-غشاي دو لايه اي ميكروسفر ها نفوذ پذيري انتخابي دارد كه چنين خاصيتي راه را براي انجام نخستين فرآيندهاي متابوليكي هموار مي كند . اين ذرات نزديكترين شكل هاي غير زنده به سلول هستند متابوليسم ندارند ولي توليد مثل انجام مي دهند شكل 4-3: الف) چون تقريباً همه يوكاريوت ها ميتوكندري دارند ، اما برخي كلرو پلاست دارند پژوهشگران تصور مي كنند كه نخست ميتو كندري ها تكامل پيدا كرده اند و در شكل هم همين موضوع نشان داده شده است ب) پروكاريوت كوچك هوازي ( منشاء ميتوكندري ) ابتدا وارد يك سلول پروكاريوت بزرگ شده و پروكاريوت ميزبان ( بزرگ ) بعد از ورود پروكاريوت كوچك هوازي به درون آن به يك سلول پيش يوكاريوتي تبديل شد ج) پروكاريوت كوچك فتوسنتز كننده ( منشاء كلروپلاست )وارد يك سلول پيش يوكاريوت شد د) غشاء داخلي ميتوكندري و كلروپلاست منشاء پروكاريوتي ولي غشاء بيروني آن منشاء يوكاريوتي دارند شكل 5-3 :الف) تريلوبيت مورد نظر درست در آخر نقطه گوشه سمت راست شكل قرار دارد ب) همانطور كه در شكل ديده ميشود تريلوبيت ها به خاطر وجود دو شيار پشتي كه شيارهاي طولي هستند بدنشان به سه لوب ( قسمت ) طولي تقسيم شده است و نام آنها مربوط به همين موضوع است شكل 10-3 :الف) كروكوديلها بزرگترين خزندگان امروزي هستند ، بدن و سر بزرگ دارند ، دندانهاي مخروطي زيادي دارند . تمساح هم متعلق به رده كروكوديلهاست ب) كرتاسه آخرين دوره مربوط به دوران مزوزئيك مي باشد شکل 7-4: پتروداکتیل از خزندگانی بوده که قدرت پرواز داشته است و یک فسیل راهنما یا یکی از حلقه های رابط بین خزندگان و پرندگان می باشد ، یعنی برخی ویژگی های پرندگان و خزندگان را هم زمان دارا بوده است شکل 4-9 : استخوانهای لگن و ران مار را می توان در عین حال که وستیجیال هستند همولوگ لگن و ران سایر خزندگان و مهره داران هم به حساب آورد . شکل 10-4 : الف ) تمساح از خزندگان و پنگوئن از پرندگان و خفاش از پستانداران می باشند . ب ) اجزاء سازنده اندام حرکتی جلویی عبارتند از : 1 – بازو 2 – ساعد که شامل زند زبرین و زند زیرین می باشد . 3- مچ 4- کف5- انگشتان شکل 15 – 4 :الف ) تحقیقات گرانتها از سال 1976 تا 1985 به مدت 9 سال در یکی از جزایر گالاپاگوس و بر روی یک گونه به نام GeosPiza fortis صورت گرفت . ب ) نمودار طراحی شده متوسط اندازه منقار افراد این گونه را در سالهای مختلف نشان می دهد. ج ) دانه های سفت و بزرگ در سالهای خشک فراوانند ولی در سالهای مرطوب دانه های ریز فراوان ترند سهره ها ترجیح می دهند دانه های ریز را بخورند . د ) زمانی که دانه های کوچکتر منبع غذایی اولیه را تشکیل می دهند سهر ه ها منقار کوچک با برتری ار لحاظ منقار ،برگزیده شدند .از طرفی در موقع خشکسالی انتخاب طبیعی با گزینش فَنوتیپ منقار بزرگ فشار خود را بر جمعیت تحمیل می کند . هـ ) باید توجه داشت که در صورتی که اندازه دانه ها کوچک باشد سهره ها دارای منقارکوچک موفقیت بیشتری در استفاده ازدانه ها دارند و در رقابت با سهره های دارای منقار بلند موفق ترند و از طرفی مقدار غذا هم نا محدود نیست ، یعنی وقتی منقار کوچک ها دانه های بیشتری را بخورند ، دانه ای برای منقار بلندها باقی نمی ماند و لذا شانس رسیدن به سن بلوغ و تولید مثل ( شایستگی تکاملی ) در سالهای پر باران برای منقار کوچکها بیشتر است و در سالهای خشکسالی برای منقار بزرگها . و ) دامنه تغییرات اندازه منقار در آزمایشات گرانتها یک میلی متر (بین 10 -9 میلی متر) بود و همچنین دامنه نمودار قرمز رنگ هم از 4/9 میلی متر (پایین ترین نقطه نمودار) تا 8/9 میلی متر (بلند ترین نقطه نمودار ) می باشد . شکل 1-5 : الف ) جمعیت باز: جمعیتی که بیشترین توان مهاجرت یا تبادل ژن با دیگرجمعیتهای هم گونه خود را دارد. ب ) جمعیت نیمه باز:جمعیتی که برای مهاجرت یاتبادل ژن با دیگرجمعیتهای هم گونه خود با برخی محدودیتها روبه روست . ج)جمعیت بسته :جمعیتی راگویند که قادربه تبادل ژن با دیگرجمعیت های هم گونه نیست . شکل 6-5:الف )هیراکوتریوم یاائوهیپوس : 1- حدود50میلیون سال پیش زندگی می کرد. 2- کوتاه قد بود (حدود 4/0متر)وساکن جنگل بود و می توانست لابه لای درختان جنگل مخفی شود. 3- درنمودارروبروی هیراکوتریوم همانطورکه می بینیم قسمت اعظم نمودارمربوط به هیراکوتریوم وبخش کوچکی ازآستانه بالامربوط به مریکیپوس است . ب)مریکیپوس :1- اسبی بااندازه متوسط (حدودیک متربلندی ) داشت 2- حدود25میلیون سال پیش زندگی می کرد. 3- به دلیل جثه بزرگتروسرعت زیادترقادربه زندگی درمحیط های علفزاری هم بود . 4- درنمودارروبروی مریکیپوس می بینیم که بخش اعظم نمودار(بخش میانه ) مریکیپوس اشغال کرده است و دو اسب دیگر یکی درآستانه بالا(اکوئوس) و دیگری درآستانه پائین(هیراکوتریوم) در اقلیت قراردارند . ج)- اکوئوس : 1- اسب امروزی با اندازه ای حدود 6/1 متر 2 - ساکن علفزارها و به دلیل اندازه بلند وسرعت زیاد قادربه محافظت ازخود می باشد . 3- درنمودار روبروی اکوئوس می بینیم که بخش میانه وآستانه بالارا اکوئوس وآستانه پا ئین را مریکیپوس تشکیل می دهد . شکل 8-5 : خرنچنگ نعل اسبی با نام علمی limulus sp ، یعنی تنها یک جانداراست که هم معرف جنس است وهم معرف گونه وچون یک جنس ویک گونه است به جای نام گونه ازعلامت sp که مخفف species (گونه ) است استفاده می شود. شکل13-5: الف ) کراسینگ اور فقط در طول پروفازمیوزیک صورت می گیردودرمتافازادامه نمی یابد وبنابراین موقعی که کروموزومها وارد متافاز می شوند عملا ً ازهم جدا شده اند ودیگرازطول به هم اتصال ندارند . ب ) هر چه فاصله دوژن پیوسته از یکدیگر بیشتر باشد احتمال جدا شدن آنها در ضمن فرآیند کراسینگ اور بیشتر است . ج ) در رابطه با ژن های پیوسته دو حالت برای فردی با ژنوتیپ AaBb امکان پذیر است : 1. اگر دو آلل غالب بر روی یک کروموزوم و دو آلل مغلوب بر روی کروموزوم هومولوگ آن باشند می گویند حالت سیس است . 2. اگر یک آلل غالب و یک آلل مغلوب با هم بر روی یک کروموزوم و آلل غالب و مغلوب دیگر با هم روی کروموزوم همولوگ باشد این حالت را ترانس می گویند . د) در صورتیکه احتمال وقوع کراسینگ اور 100% باشد ، احتمال تشکیل گامتهای نوترکیب 50 % خواهد بود . شکل 15 -5 : الف ) در این مثال دو گونه از یک جنس پروانه ها مورد مطالعه قرار گرفته است : 1- گونه سمی واقعی 2 - گونه غیر سمی که خود این گونه غیر سمی دارای دو زیر گونه می باشد . زیر گونه مقلد و زیر گونه غیر مقلد . ب ) در این مثال انتخاب وابسته به فراوانی باعث حفظ تنوع در پروانه های گونه غیر سمی می شود (منظور از تنوع در اینجا پروانه های مقلد و غیر مقلد می باشد ) 18 – 5 : زمانی که یک حشره شب تاب ماده نوری را از نرهم گونه خود می بیند بوسیله زنش های نوری خودش به آن پاسخ می دهد و در نتیجه نر و ماده هم گونه به هم نزدیک می شوند و آمیزش می کنند . 19 – 5 : الف ) قورباغه های گونه های 1و2و3 در بخش هایی از زمان فعالیت تولید مثلی خود هم پوشانی دارند ودر نتیجه امکان آمیزش بین آنها وجود دارد . ب ) جدایی زمانی تولید مثلی بین گونه های 1 و 2 و3 با گونه های 4 و5 کامل است و با هم هیچ نوع هم پوشانی ندارد . ج ) قورباغه های گونه های 4 و 5 نیز هم پوشانی زمانی دارند و لذا امکان آمیزش بین آنها وجود دارد . د ) وزغ ها نسبت به قورباغه ها پوست زبرتری دارند و وابستگی کمتری به آب دارند و به راحتی در خشکی زندگی می کنند در صورتیکه قورباغه ها بیشتر نزدیک آب زندگی می کنند .هـ ) فعالیت جنسی قورباغه ها عمدتا در نیمه اول سال (فصلهای بهار و تابستان می باشد) . 21-5 : الف ) فرمول کروموزومی الاغ 2n=62 و فرمول کروموزومی اسب 2n=64 می باشد . ب ) پدر قاطر هم الاغ می تواند باشد و هم اسب بدین معنی که معمولا ً حاصل آمیزش اسب ماده و الاغ نر را قاطر و حاصل آمیزش اسب نر و الاغ ماده را hinny (قاطر کوچک)می گویند . ج ) از آنجا که قاطر 63 کروموزوم دارد و اکثر این کروموزومها
هم با هم همولوگ نیستند ( چون 22 کروموزوم از اسب است و 21 کروموزوم از
الاغ ) لذا قاطر در سن بلوغ توانایی تشکیل تتراد در تقسیم میوزرا نداد و
لذا گامت تولید نمی کند و عقیم است . گوشتخواران گیاهخواران گیاهان سبز ب ) گیاهان سبز علاوه بر فتوسنتز توانایی تنفس سلولی را هم دارند در حالیکه گیاهخواران و گوشتخواران قادر به فتوسنتز نبوده و فقط تنفس سلولی انجام می دهند . ج ) میزان انرژی از گیاهان سبز تا گوشتخواران مرتب کاهش می یابد (هرم انرژی) شکل 2 – 8 : الف ) نشاسته درحضورآنزیم ها و با آزاد کردن انرژی به صورت گرما به واحدهای سازنده اش یعنی گلوکز (C6 H12O6) تبدیل می شود . ب ) گلوکز در حضور آنزیم ها تجزیه می شود و ضمن این تجزیه علاوه بر اینکه مقداری از انرژی به صورت گرما آزاد می شود ، بخشی از انرژی هم به صورت ATP ذخیره می شود . شکل 3-8 : الف ) آزاد شدن انرژی از ATP و تبدیل آن ADP یک واکنش هیدرولیز می باشد . ب ) منظوراز pi یعنی فسفات غیر آلی یا معدنی که i از ابتدای کلمه inorganic گرفته شده است. شکل 4-8 : الف ) واکنش های مرحله (1)و(2) فتوسنتز در غشاء تیلاکلوئید انجام می شود. تشکیل NADPH,ATP درون غشاء تیلاکلوئید انجام می شود ولی در بستره مصرف می شوند. ب ) واکنش های مرحله (3) فتوسنتز هم درون بستره کلروپلاست انجام می شود . شکل 5-8 : الف) کمترین طول موج مربوط به نور بنفش و بیشترین طول موج مربوط به نور قرمز می باشد ب ) بیشترین انرژی را طول موج بنفش و کمترین انرژی را طول موج قرمز دارد . شکل 7-8 : الف ) آنزیم تجزیه کننده آب درون فضای تیلاکوئیدی و در مجاورت فتوسیستم دو قرار دارد . شکل6-8:الف)همۀ رنگریزه های فتوسنتزی (کروفیلa،b و کارتنوئید ها)در طول موج 500- 400نانوتمرحداکثر جذب را دارند . ب)کمترین میزان جذب برای هر سه رنگیزه فوق در محدودۀ 600-500 نانومتر است. ج) در محدودۀ700-600 نانومتر جذب توسط کلروفیل a از کلروفیل b بیشتر و جذب توسط کار تنوئید ها صفر است . د)در محدودۀ 500-400 نانومتر جذب توسط کلروفیلb از کلروفیل a و کارتنوئید ها بیشتر است . شکل 8-8 :الف )انواع زنجیره های انتقالی الکترون عبارتند از 1- زنجیره اول که بین فتو سیستم دو و فتو سیستم یک است و درساخته شدن نوری ATPنقش دارد و الکترون ها را از فتو سیستم دو به فتوسیستم یک می رساند . 2- زنجیرۀ دوم که بین فتو سیستم یک و NADP+ قرار دارد و الکترون های آزاد شده از فتو سیستم یک را به NADP+ می رساند . ب)در زنجیرۀاول سه ملکول ناقل الکترون وجود دارد و در زنجیره دوم یک ناقل الکترون وجود دارد .(پمپ غشایی خود یکی از اجزای زنجیرۀ انتقال الکترون اول می باشد . ج)پروتئین دارای فعالیت ATP سازی خارج از زنجیره های انتقال الکترون قرار دارد . د) پمپ غشایی با انتقال فعال کار خود را انجام می دهد و پروتئینی که دارای فعالیت ATP سازی است با انتشار تسهیل شده کار خود را انجام می دهد . هـ ) شیب غلظت یون هیدروژن که بر اثر فعالیت پمپ غشایی در دو طرف غشاء تیلا کوئیدی ایجاد شده است در خود انرژی ذخیره دارد ،درست مثل آبی که در پشت یک سد جمع شده باشد و دارای انرژی پتانسیل ذخیره فراوانی است . شکل 9-8 :الف)در یک چرخه کالوین به ازاء یک ملکول Co2 ورودی به چرخه ،دو ملکول NADPH و سه ملکول ATP مصرف می شود . ب)در چرخه کالوین به ازاءسه ملکول Co2 ،شش مولوکول NADPH و نه مولکول ATP مصرف می شوند . ج)از ترکیب دو مولکول قند سه کربنه خروجی از دو چرخه متوالی کالوین یک مولکول گلوکز ساخته می شود و در نتیجه برای ساخت یک مولکول گلو کز 18 مولکول ATP و 12 مولکول NADPH مورد نیاز است . د ) همه هیدراتهای کربن ٬پروتئین ها و اسید های نوکلئیک و دیگر مولکولهایی که در سلول هستند ٬ حاصل تجمع و تغییر بخش هایی از قند های ساخته شده در گیاه ضمن فتو سنتز می باشند.
شکل 4-9 : الف ) نوع اسید نوکلئیک در باکتریوفاژها دی. ان. ای . میباشد ب ) پوشش (کپسید ) چند وجهی باکتریوفاژها در موقع حمله به باکتری ها در بیرون باقی می ماند و فقط DNA ی باکتریوفاژها وارد باکتری می شود .ج)DNAی باکتریوفاژها به صورت خطی وارد باکتری می شود و سپس در سیتو پلاسم باکتری دو سرنوشت دارد :1- اگر وارد چرخۀ لیتیک شود همچنان به شکل حلقوی باقی مانده و همانند سازی می کند.2- اگر وارد چرخه لیتیک شود به صورت خطی وارد DNA حلقوی باکتری می شود (نوعی مهندسی ژنتیک یا نوترکیبی ژنتیکی ) ! شکل 5-9:الف )پیلی ها بر آمدگی های سیتو پلاسمی می باشند که از میان غشاء و دیواره سلولی و کپسول (در صورت وجود) رد می شوند .در صورتیکه تاژک باکتریایی یک ساختار پروتئینی برهنه است که فاقد میکرو توبو لها ست. ب) تعداد پیلی های جنسی کمتر ازپیلی ها ی معمولی(غیر جنسی ) بوده و اندازه های آنها طویل تراست . شکل 7-9:الف) منظوراز تثبیت نیتروژن یعنی تبدیل N2جوبه یونNH4+ ب)آنا بنا هوازی می باشد . شکل 9-9 : کلستر ید یوم بوتو لینم یک باکتری بی هوازی است. شکل 10-9:الف )لکه زرد رنگ نشان دهنده محل رشد پنی سلیوم و ترشح آنتی بیوتیک پنی سیلین را نشان می دهد .ب) لکه زیگزاگ مانند و قهوه ای روشن محل رشد و تکثیر باکتری است . ج) بخش قهوه ای پر رنگ آکار را نشان می دهد که زمینه رشد باکتری و قارچ را فراهم می کند .(به عنوان محیط کشت) شکل 2-10 : الف ) کلامیدموناس در تولید مثل جنسی چرخه زندگی ها پلوئیدی دارد ب ) کلامیدوموناس هم لکه حساس به نور دارد . ج ) در تولید مثل جنسی گامت مثبت از یک سویه یا نوع آمیزشی و گامت منفی از سویه ای دیگرمی باشد یا بعبارتی دو سویه آمیزشی مورد نیاز می باشد . شکل 3-10 : الف ) زئوسپورها چهار تاژکی و گامتها دو تاژکی می باشند . ب ) اسپورفیت بالغ و گامتوفیت بالغ از نظر ظاهری به هم شبیه بوده و تقریبا ً هم اندازه می باشند. شکل 4-10 : الف) پیرنوئیدها دانه های پروتیینی هستند که توسط مولکول های نشاسته احاطه شده اند و درون کلرو پلاست قرار دارند . ب ) چرخه زندگی اسپیروژیر در روش تولید مثل جنسی از نوع چرخه ها پلوئیدی می باشد و اسپیروژیر بالغ ها پلوئید می باشد . ج ) کلروپلاست اسپیروژیر فنر مانند می باشد . (نواری شکل ) د ) در هنگام همجوشی همواره یک رشته نقش دهنده هسته و رشته دیگر نقش گیرنده هسته را دارد. هـ ) زیگوتهای حاصل از هم جوشی پوسته ای ضخیم دارند می توانند شرایط نامساعد محیطی را تا مدتی تحمل کنند و بعد در صورتی مساعد شدن شرایط تخم ابتدا تقسیم میوزی انجام می دهد و رشته های اسپیروژیر بالغ جدیدی را می سازد که سلولهای آن n کروموزومی یا هاپلوئید است .
[ پنجشنبه هجدهم مهر ۱۳۹۲ ] [ 23:24 ] [ نساجی -دبیر زیست شهرستان نهاوند ]
[ ]
[ دوشنبه پانزدهم مهر ۱۳۹۲ ] [ 18:40 ] [ نساجی -دبیر زیست شهرستان نهاوند ]
[ ]
[ شنبه ششم مهر ۱۳۹۲ ] [ 23:26 ] [ نساجی -دبیر زیست شهرستان نهاوند ]
[ ]
- با در نظر گرفتن کدون پایان، (n+1) کدون در ترجمه شرکت دارند
- کدون آغاز (کدون شماره 1) در جایگاه A قرار نمی گیرد و کدون پایان (کدون شماره n+1) در جایگاه p قرار نمی گیرد؛ بنابراین n کدون (از کدون شماره 1 تا کدون شماره n ) در جایگاه pو n کدون (از کدون شماره 2 تا کدون شماره n+1) در جایگاه Aقرار می گیرد. - تعداد tRNA های قرار گرفته در جایگاه P برابر با تعداد آمینواسیدها (n) است و تعداد tRNA های قرار گرفته در جایگاه A از تعداد آمینواسیدها یکی کمتر (n-1) است. - تمامی وقایع مرحله ادامه ترجمه، (n-1) بار انجام می شوند و مثلا ریبوزوم (n-1) بار بر روی mRNA حرکت می کند.
[ شنبه ششم مهر ۱۳۹۲ ] [ 23:24 ] [ نساجی -دبیر زیست شهرستان نهاوند ]
[ ]
[ پنجشنبه نوزدهم بهمن ۱۳۹۱ ] [ 14:28 ] [ نساجی -دبیر زیست شهرستان نهاوند ]
[ ]
تقسیم میوز تقسیم میتوز تنفس سلولی
تکامل سلولی توالی DNA انعکاس بازو چرخه تخمدان و رحم سلول بنیادی تغیر ساختار پروتئین ساختار کلیه آلل ها آزمایشگاه دی ان ای چرخه خزه آنژیوسپرم آزمايش مسلسون پروتئین ترشحی نور و سلول گياهي ژل الكترو فورز چرخه زندگي ويروس ايدز همانند سازي DNA ۱ پروتئين ترشحي مکانیسم عمل هورمون استروئیدی مکانیسم عمل هورمون تیروکسین عمل اپی نفرین در سلول کبدی مکانیسم های کنترل ترشح معدی انتقال جريان عصبي در محل سيناپس سفري به در درون سلول زنجيره انتقال الكترون در ميتوكندري پتانسيل استراحت نورون كوتاه شدن ساركومر ماهيچه آنژیوپلاستی رگ قلب کنترل بیان ژن در یوکاریوت ها کمپلکس رو نویسی چرخه کربس پتانسیل استراحت غشای نورون انتقال فعال و غیر فعال مراحل میوز پخش تصادفی کروموزوم ها در طی میوز مقایسه میتوز و میوز نوترکیبی کروموزوم ها ليزوزوم انتقال از غشا پمپ سدیم - پتاسیم اندوسیتوز و اگزوسیتوز پمپ پروتون ترشح پروتئین زنجیره انتقال الکترون در میتوکندری گرفتگی رگ قلب میکروسکوپ مجازی مکانیسم عمل هورمون آمینواسیدی
[ جمعه سیزدهم بهمن ۱۳۹۱ ] [ 21:0 ] [ نساجی -دبیر زیست شهرستان نهاوند ]
[ ]
[ سه شنبه دهم بهمن ۱۳۹۱ ] [ 1:2 ] [ نساجی -دبیر زیست شهرستان نهاوند ]
[ ]
مسابقه علمی دانش آموزی(نرم افزاری):الف - مسابقه علمی سال اول :فتوسنتز سال دوم: سلول وساختار های سلولی سال سوم: تقسیم سلولی (میتوز ومیوز) تا ۱۲ اسفند ب- آزمایشگاهی ( مانند : رو ش های ابداعی انجام آزمایش، دست سازه ها و....) تا ۱۲ اسفند نحوه ارسال آثار از طریق گروه زیست شناسی شهرستان نهاوند دانش آموزان می توانند آثار خود را به پژوهشگاه معلم تحویل دهند لازم به ذکر است به افرادبرتر لوح تقدیر به همراه جوایز اهدا میگردد
[ شنبه هفتم بهمن ۱۳۹۱ ] [ 23:7 ] [ نساجی -دبیر زیست شهرستان نهاوند ]
[ ]
1- در ظرف آب ميوه يك مرد نابينا زنبور قرار دارد واين فرد بدون توجه به آن، زنبور را وارد حلق خود مي كند.در اثر نيش زنبور فرد در گلوي خود احساس سوزش مي كند.براي كمك به او كدام عمل مفيد تر است؟
1)گرم كردن گردن او 2)دادن مقداري الكل به اين شخص 3)دادن مقداري آب سرد به او 4)دادن داروي آرام بخش 5)استفراغ كردن
2-عامل اصلي كه موجب محدود شدن توليد (Biomass) روي بخشي از زمين ميگردد كدام است؟
1)كمبود O2 و CO2 2)كمبود آب 3)حرارت 4)جريان انرژي خورشيد 5 )روابط بيوتيك
3- چرا پرندگان دانه خوار مانند گنجشك براي تغذيه ي جوجه هايشان از حشرات استفاده مي كنند و با دانه آنها را تغذيه نمي كنند؟
الف)هنگام پرورش جوجه ها ،دانه ها وبذرها نمي رسند ب)جوجه ها مقدار ناچيزي از يك دانه را هضم مي كنند ج)غذاهاي حيواني ارزش بيش تري براي جوجه ها دارند.
1)الف 2)ب 3)ج 4)الف و ب 5)ب و ج
4- باكتري هاي فاسد كننده جزو كدام گروه قرار مي گيرند؟
1)توليد كنندگان 2) اولين مصرف كنندگان 3) دومين مصرف كنندگان 4) تجزيه كنندگان
5- مهم ترين عامل تنظيم كننده ي مهاجرت فصلي كدام است؟
1) تغيير در ميانگين دماي هوا 2) تغيير در طول روز 3) كاهش غذاي در دسترس 4) افزايش فشار شكارچيان
6- در يك اكوسيستم خشكي، انتقال انرژي با هرم انرژي نشان داده مي شود. كدام يك از عبارات زير درست است؟
1)مصرف كننده رأس هرم، بيش ترين كارايي اكولوژيكي را دارد. 2) حدود 10% از انرژي يك سطح تغذيه اي به سطح بعدي مي رسد. 3)حدود 10% از انرژي هر سطح تغذيه اي به صورت گرما و با تنفس سلولي تلف مي شود. 4) فقط 25% از انرژي يك سطح، به سطح تغذيه بعدي مي رسد.
7- كدام يك از گزينه هاي زير مثالي از توالي اوليه است؟
1)خزه اي ها – گلسنگ ها – آغازيان گياه مانند 2) گلسنگ ها – آغازيان گياه مانند- خزه اي ها 3) گلسنگ ها- خزه اي ها – آغازيان گياه مانند 4) آغازيان گياه مانند – خزه اي ها – گلسنگ ها 5) آغازيان گياه مانند – گلسنگ ها – خزه اي ها
8- كدام يك از اكوسيستم هاي زير، زيادترين تنوع گونه اي را دارند؟
1)جنگل هاي نواحي گرمسيري 2) دشت بي درخت 3) چمن زار 4) جنگل هاي برگ ريز مناطق معتدله
9- كدام يك از موارد زير، جريان انرژي و ماده را در يك اكوسيستم نشان مي دهد؟
1)زنجيره ي غذايي 2) هرم بيوماس (زيست توده) 3) هرم تعداد 4) شبكه غذايي 5) موارد 1و 4
10- يك جوجه اردك زماني كه از تخم بيرون آمده است ، جسم متحركي را در كنار خود مي بيند و فكر مي كند كه والدش مي باشد. اين پديده چيست؟ 1) رفتار ياد گيري 2) نشان گذاري 3) استراتژي سازش 4) تشخيص 11 - كدام يك از عوامل زير، بر تعداد حباب هاي هوايي كه در واحد زمان از يك گياه آبزي متصاعد مي شود، بي اثر است؟ 1)دماي آب 2) شدت نور 3) تعداد برگ هاي گياه 4) مقدارCO2 حل شده در آب 5) حجم لوله ي آزمايش
12- يك باكتري هر 20 دقيقه يك بار به حداكثر رشد خود مي رسد و تقسيم مي شود. اگر يك باكتري در شرايط مناسب كشت داده شود ، سه روز بعداز تقسيم آن ، توده اي باكتري به حجمي معادل A به وجود مي آيد. در صورتي كه دو عدد از اين باكتري در شرايط مشابه قرار داده شوند: 1) 5/1 روز بعد، حجمي معادل A خواهند داشت. 2) 3 روز بعد، حجمي معادل2A خواهند داشت. 3) 3 روز بعد، حجمي معادل A خواهند داشت. 4) 5/1 روز بعد حجمي معادل2A خواهند داشت. 5) گزينه هاي 1و2 درست است.
13- اگر تصور كنيم سلول بايد حداقل داراي غشا ، سيتوپلاسم و هسته باشد، كدام موجودات زير همگي زنده و داراي ساختار سلولي هستند؟ 1) مولد سرخك- مولد حصبه- اوگلنا – مولد اسهال خوني 2) مولد ديفتري- مولد اوريون- پلاسموديوم- ورتيسلا 3) مولد هپاتيت- مولد حصبه- پارامسي- مولد فلج اطفال 4) پلاسموديوم- مولد اسهال خوني- پارامسي- ولوكس 5) مولد تبخال- مولد سرخك- مولد حصبه- مولد اسهال خوني
14- كدام يك از عبارت هاي زير تفاوت فرضيه با نظريه را بهتر توضيح مي دهد؟
1) نظريه اصل كلي است كه شواهد متعددي از درستي آن در دست است. 2) فرضيه حدسي موقتي است اما نظريه پاسخ درست به سوالات مربوط به طبيعت است. 3) فرضيه بسيار سطحي اما نظريه عمقي تر است. 4) فرضيه و نظريه دو واژه به يك معني هستند.5) نظريه در همه موارد صادق است اما فرضيه گاه توسط آزمايش رد مي شود.
15- در سال 1668 ميلادي فرانچسكو ردي آزمايشي انجام داد : او چند تكه گوشت را در ظرف هايي گذاشت تافاسد شوند. سپس ظرف ها را به دو گروه مساوي تقسيم كرد. درظرف هاي يك گروه را همچنان باز گذاشت و در هر يك از ظرف هاي گروه ديگر را با يك تكه پارچه توري بست، به نحوي كه جلوي عبور حشرات را بگيرد.همه گوشت ها به يك اندازه فاسد شدند ولي فقط روي گوشت هايي كه در ظرف هاي در باز قرار داشتند، كرم ظاهر شد. مقايسه دو گروه در پايان اين آزمايش، پاسخ كدام سؤال را مي تواند بدهد؟ الف) آيا ماده شيميايي خاصي در هوا باعث ايجاد كرم در گوشت فاسد مي شود؟ ب) آيا مگس ها مي توانند موجب ايجاد كرم در گوشت فاسد شوند؟ ج)آيا هر چه گوشت بيش تر فاسد شده باشد، احتمال ديده شدن كرم در آن بيش تر است؟ د) آيا فقط ميكرو ارگانيسم ها و نه جانداران بزرگتر نظير كرم مي توانند از مواد بي جان به وجود آيند؟
1) ب 2) د 3) ب و ج 4) ب و د 5)الف و د
16- پروتئين از كدام طريق مايع بين سلولي را ترك مي كند و وارد جريان خون مي شود؟
1) منافذ مويرگ هاي سرخرگي 2) منافذ مويرگ هاي سياهرگي 3)ائوزينوفيل هاي موجود در خون موجب فاگوسيتوز پروتئين ها مي شود . 4) از طريق رگ هاي لنفاوي وارد سياهرگ زير چنبري مي شوند. 5) از طريق انتقال فعال از اپيتليوم مويرگ ها نفوذ مي كنند.
17- كدام يك در انعقاد خون نقش دارد؟ 1) يون آهن 2) يون كلسيم 3) اسيد آسكوربيك 4) اسيد سيتريك
18- در پستانداران در كدام حالت خون سرخرگي از سياهرگ ها و خون سياهرگي از سرخرگ ها عبور مي كند؟ 1) در گردش خون سيستميك 2) در گردش خون ششي 3) در سياهرگ باب كبدي 4) در مرحله سيستوليك ضربان قلب هنگامي كه خون از بطن به درون دهليز پمپ مي شود.
19- در كدام يك از موارد زير اكسيژن خون با سرعت بيشتري كاهش مي يابد؟
1) كيسه هاي هوايي 2) مويرگ هاي خوني موجود در روده ها 3) سياهرگ هاي ششي 4) سياهرگ باب كبدي
20- در زير چهار حالت براي انتقال دي اكسيد كربن از سلول هاي بدن به ريه توضيح داده شده است. كدام مورد احتمالاً نادرست است؟
1) اتصال به يون هاي آهن دو ظرفيتي هموگلوبين موجود در گلبول هاي قرمز 2) يون هيدروكربنات كه به صورت بافر در خون وجود دارد 3) اتصال به هموگلوبين گلبول هاي قرمز 4) حل شدن در پلاسما و سيتوپلاسم گلبول هاي قرمز
[ سه شنبه سوم بهمن ۱۳۹۱ ] [ 23:36 ] [ نساجی -دبیر زیست شهرستان نهاوند ]
[ ]
برای دریافت منابع ونحوه خواندن المپیاد زیست شناسی روی فایل زیر کلیک کنید
گرفته از وبلاگآموزش زيست شناسي نهاوند
[ سه شنبه سوم بهمن ۱۳۹۱ ] [ 22:22 ] [ نساجی -دبیر زیست شهرستان نهاوند ]
[ ]
در هنگام تست زدن به سه اصل مهم دقت کنید : زمان ، سرعت و دقت همکاران محترم و دانشجویان و دانش آموزانی که در آزمونهای مختلف شرکت می کنند همیشه از عدم هماهنگی در مدت زمان آزمون و تعداد سوالات شکایت دارند بعضی افراد مدت زیادی را صرف یک تست می نمایند و در انتهای زمان آزمون هنوز تعدادی از سوالات را نخوانده اند . گروهی نیز به خاطر ترس از کمبود وقت خیلی از سوالات را سطحی خوانده و سریع جواب می دهند و نه تنها نمره مثبت نمی گیرند بلکه به دلیل نمره منفی بسیاری از آزمونها دچار ضرر می شوند و جالب است که این افراد معمولا در انتها وقت اضافه نیز می آورند مطلب زیر به بررسی این موضوع پرداخته است : نکاتی که در تست زدن اهمیت دارد و لازم است در آزمون تستی رعایت شود را در زیر می آوریم. ۱- بررسی اجمالی ۲- زمان خوب است برای ایجاد این هماهنگی در منزل شرایطی شبیه به آزمون سراسری به وجود بیاورید و ساعتی که زمان آن قابل تنظیم است را در نظربگیرید و به تعدادی سؤال با زمانی مشخص پاسخ دهید. ۳- سرعت عمل ۴- دقت - همه سئوال ها را جواب ندهید سئوال هایی که تصادفی پاسخ داده می شود شانس موفقیت فرد را کمتر می کند چون هر پاسخ منفی ، نمره منفی در پی دارد. بنابراین تا جایی که امکان دارد از پاسخ های تصادفی پرهیز کنید . در نهایت پاسخ ها را مرور کنید اما سعی در عوض کردن پاسخ ها را نداشته باشید. - سئوال هایی که احساس می کنید اشتباه پاسخ داده اید، یک بار دیگر بررسی کنید به عقب برگردید و دوباره با دقت بیشتری مطالب مربوط به آن را بخوانید تا اشکال برطرف شود . امیدواریم با بکارگیری نکات قید شده بتوانید روش صحیح تست زدن را در خود افزایش دهید فقط نقاط ضعف خود را قوت دهید تا بتوانید خود را برای آزمون سراسری آماده سازید. تکنیک تست زدن با دو خودکار: با اجرای این تکنیک می توانید هم میزان دانش خود را بررسی نمائید و هم اینکه سرعت عمل خود را افزایش داده و تنظیم وقت را بیاموزید.سوال ها را یک بار در زمان مقرر با خودکار آبی پاسخ دهید.پس از پایان زمان تعیین شده خودکار خود را عوض کنید.هنگامی که خودکار قرمز را به دست گرفتید سوالاتی را که قبلا پاسخ داده بودید یک بار دیگر با دقت مطالعه کنید. قبل از تصحیح پاسخ نامه خود می توانید بعضی از اشتباهات خود را پیدا کنید. منظور اشتباهاتی است که در اثر بی دقتی، عجله، اشتباه در محاسبه، جابجا زدن گزینه ها و موارد دیگر اتفاق می افتد.اگر خودتان بتوانید اشتباهات خود را بیابید تجربه ای پیدا خواهید کرد که در کنکور اصلی دچار چنین اشتباهاتی نشوید. هر داوطلب ویژگی های خود و اشتباهات مخصوص خود را دارد. باید اشتباهات متداول خود را کشف کنید و در کنکور، آنها را تکرار نکنید تا نمره منفی کمتری بگیرید.ضمنا زمانی که خودکار قرمز در دستتان است یک بار دیگر سوال هایی را که در ابتدا به آنها پاسخ نداده بودید مطالعه کنید؛ شاید این بار که عجله ندارید بتوانید به چند سوال پاسخ دهید. زمان مناسب برای تست زدن:به شما توصیه می کنیم که در دروس عمومی و دروسی که جنبه حفظی آنها بیشتر است (مانند بیشتر دروس علوم انسانی) بلافاصله پس از آنکه دروس را مطالعه نمودید به تمرین تست نپردازید. اگر بلافاصله پس از مطالعه این کار را انجام دهید تصور خواهید نمود که درس ها را به طور کامل یادگرفته اید در صورتی که این طور نیست و بهتر است یکی دو روز صبر کنید آنگاه به تمرین تست بپردازید. اما در مورد دروس ریاضی و فیزیک اگر پس از مطالعه و مرور دروس به تمرین تست بپردازید اشکالی ندارد. 'گرفته از وبلاگ دبیر زیست شناسی
[ پنجشنبه سی ام آذر ۱۳۹۱ ] [ 18:19 ] [ نساجی -دبیر زیست شهرستان نهاوند ]
[ ]
[ یکشنبه دوازدهم آذر ۱۳۹۱ ] [ 23:42 ] [ نساجی -دبیر زیست شهرستان نهاوند ]
[ ]
20قسمت از بدن هست که بر اساس نظریه تکاملی
داروین، باقی مانده از اعضا اجداد انسانهاست که در بدن انسان به صورت کوچک و
بدون عملکرد باقی مانده است:
[ یکشنبه دوازدهم آذر ۱۳۹۱ ] [ 23:39 ] [ نساجی -دبیر زیست شهرستان نهاوند ]
[ ]
مردی برای اصلاح سر و صورتش به آرایشگاه رفت. در حال کار، گفتگوی جالبی بین آنها در گرفت. آنها به موضوع «خدا» رسیدند؛ آرایشگر کارش را تمام کرد و مشتری از مغازه بیرون رفت. در خیابان مردی را دید با موهای بلند و کثیف و به هم تابیده و ریش اصلاح نکرده.. مشتری برگشت و دوباره وارد آرایشگاه شد و به آرایشگر گفت: “آرایشگرها وجود ندارند.” آرایشگر با تعجب گفت: “چرا چنین حرفی میزنی؟ من با این دلسوزی کار میکنم همین الان موهای تو را کوتاه کردم!” مشتری با اعتراض گفت: “نه! آرایشگرها وجود ندارند؛ چون اگر وجود داشتند، هیچ کس مثل مردی که آن بیرون است، با موهای بلند و کثیف و ریش اصلاح نکرده پیدا نمیشد.” آرایشگر گفت: “آرایشگرها وجود دارند، این مردم هستند که به ما مراجعه نمیکنند.” مشتری تایید کرد: “دقیقاً! نکته همین است. خدا هم وجود دارد! فقط مردم به او مراجعه نمیکنند و دنبالش نمیگردند. برای همین است که این همه درد و رنج در دنیا وجود دارد
[ یکشنبه بیست و هشتم آبان ۱۳۹۱ ] [ 14:33 ] [ نساجی -دبیر زیست شهرستان نهاوند ]
[ ]
[ یکشنبه بیست و هشتم آبان ۱۳۹۱ ] [ 14:32 ] [ نساجی -دبیر زیست شهرستان نهاوند ]
[ ]
بارم بندي درس علوم زيستي وبهداشت سال اول دبيرستان
بارم بندي درس زيست شناسي وآزمايشگاه (1)سال دوم دبيرستان رشته علوم تجربي
بارم بندي درس زيست شناسي وآزمايشگاه (2)سال سوم متوسطه رشته علوم تجربي
بارم بندي درس زيست شناسي دوره پيش دانشگاهي رشته علوم تجربي
- براي طراحي سوالات آزمون سال تحصيلي جاري، كتاب چاپ سال91 مبناي طراحي سوال كتابهاي فوق ميباشد.
[ چهارشنبه هفدهم آبان ۱۳۹۱ ] [ 20:37 ] [ نساجی -دبیر زیست شهرستان نهاوند ]
[ ]
متن زیر از وبلاگ یکی از دبیران زیست براتون پست میکنم .فکر میکنم براتون خیلی مهم باشه .البته اینچنین برنامه ریزی ها ،نیازمند تصمیم کبری و پشتکار است. تعداد و زمان سوالات در کنکور اهمیت فصل های مختلف نحوه و ساعت مطالعه در طول سال
خب بزارید یه نگاه کلی هم روی همون ۷ تا مبحثی که گفتیم بندازیم که دیگه داریم زیادی حرف میزنیم و میدونم خسته شدید ، خب من چیکار کنم : ۱)مبحث زیست مولکولی —->فصول ۱و۲ دوم – ۵ سوم – ۱و۲ پیش : ۲)مبحث ژنتیک —–>فصول ۶و۷و۸ سوم – ۵ پیش : ۳)مبحث گیاهی —->فصول ۳ دوم – بخش انتهایی ۶ دوم – ۹و۱۰ سوم : ۴)مبحث دستگاه های بدن —–>فصول ۴و۵و۶و۷و۸ دوم – ۱و۲و۳و۴و۱۱ سوم : ۵)مبحث متابولیسم —–>فصل ۸ پیش : ۶)مبحث چرخه ها —->فصول ۹و۱۰و۱۱ پیش – ۹ سوم : و۷) مباحث پراکنده و متفرقه —->فصول ۳و۴و۶و۷ پیش :
[ جمعه دوازدهم آبان ۱۳۹۱ ] [ 14:19 ] [ نساجی -دبیر زیست شهرستان نهاوند ]
[ ]
الف) معرف بندیکت : معرف قندهای احیا کننده مانند گلوکز است این معرف شامل سولفات مس، نیترات سدیم ، کربنات سدیم و آب میباشد و در واقع ترکیب اصلیاش سولفات مس است. بندیکت محلول آبی رنگ است. دو لوله آزمایش برداشته و در یکی مقداری گلوکز و در دیگری مقداری ساکاروز میریزیم سپس به این دو لوله محلول بندیکت اضافه میکنیم سپس دو لوله را حرارت داده و تغییرات رنگی ایجاد شده را مشاهده میکنیم. گلوکز + بندیکت ( در اثر حرارت )= سبز (در اثر ادامه حرارت) قرمز آجری ساکاروز + بندیکت ( در اثر حرارت ) = سبز (در اثر ادامه حرارت) قهوهای جهت شناسایی قندها میتوان از معرف بندیکت استفاده کرد.
ادامه مطلب [ چهارشنبه سوم آبان ۱۳۹۱ ] [ 22:10 ] [ نساجی -دبیر زیست شهرستان نهاوند ]
[ ]
[ جمعه بیست و هشتم مهر ۱۳۹۱ ] [ 11:17 ] [ نساجی -دبیر زیست شهرستان نهاوند ]
[ ]
شکل 1- 2 : باید دانست که تار مهره ای که در این شکل نشان داده شده شامل دو بخش است 1 – رشته های بین مهره ای که خاصیت کش سانی ندارد 2 – رشته های درون مهره ای که چسبناک و کش سان هستند . شکل 4- 2 : الف – اسکلت کربنی می تواند به سه شکل باشد 1 – خطی 2 – شاخه دار 3- حلقوی ب – فرمول عمومی هیدروکربن ها عبارتند ازH 2n + 2 C n کهn نشان دهنده تعداد اتم های کربن است - ج – نام ترکیبات از چپ به راست عبارتند از : اتان ( اسکلت کربنی خطی ) – پروپان ( خطی ) – بوتان ( خطی ) – ایزو بوتان (_ شاخه دار یا منشعب ). د- بوتان و ایزو بوتان نسبت به یکدیگر ایزو مرند ( دو یا چند ترکیب شیمیایی که فرمل بسته انها یکسان ولی فرمل باز انها متفاوت باشد را نسبت به یکدیگر ایزومر می گویند . باید توجه داشت که ویژگیهای شیمیایی و بیو شیمیایی ایزو مرها با یکدیگر متفاوت است . شکل 14- 2 : الف – پنتوز در ATP از نوع ریبوز می باشد ب – باز آلی آدنین دو حلقه ای است ( یک حلقه پنج ضلعی و یکی شش ضلعی ) ج – ریبوز بخش مرکزی را تشکیل می دهد و دو بخش دیگر یعنی باز آلی و گروههای فسفات هر کدام جدا گانه به ریبوز متصل می شوند . شکل 16- 2 : در این شکل درصد مواد تشکیل دهنده بدن نشان داده شده است لطفا درصد ها را بخاطر داشته باشید . شکل های 10- 3 و 11- 3 : الف – اندامکهایی که در سلولهای جانوری وجود ندارند شامل : 1- کلروپلاست و سایر پلاستها 2- واکوئل مرکزی 3 – دیواره سلولی . ب – اسکلت سلولی از ریز لوله ها و ریز رشته ها تشکیل شده است ج – اندامک هایی که مخصوص سلول های جانوری بوده و اغلب سلو لهای گیاهی انها را ندارند عبارتند از :1- تاژک 2 – سانتریول 3 - لیزوزوم شکل 12 – 3 : هرچند ریز نگارا لکترونی نشان داده شده در این شکل مشخص نیست که چه بخشی از دیواره سلولی را نشان می دهد ولی با توجه به شبکه ای بودن رشته های سلولزی می توان این شکل را مربوط به دیواره اولیه دانست . باید توجه داشت که رشته های سلولزی دیواره اولیه ٬ فاقد آرایش منظم بوده و به شکل نوعی شبکه ظاهر می شوند در حالیکه رشته های سلولزی هریک از لایه های دیواره دومین بطور منظم و مورب بوده و رشته های هر لایه نسبت به لایه بعدی تقریبا با زاویه 120 درجه قرار می گیرند . شکل 13 -3 : الف – تمام غشاهای زیستی یک سطح خارجی و یک سطح داخلی دارند٬سطح داخلی رو به سیتو پلاسم بوده و سطح سیتو پلاسمی خوانده می شود و سطح خارجی رو به محیط اطراف سلول است . ب – گلیکو پروتیینها و گلیکو لیپیدها اکثرا در سطح خارجی غشاء پلاسمایی قرار دارند . ج – دو دسته از لیپیدها در شکل نشان داده شده اند : 1 – فسفو لیپید ها 2 – استرو یید ها ( کلسترول ) . د – پروتیینها از لیپید ها بزرگتر بوده وبه ازاء هر مولکول پروتیین تقریبا 50 مولکول لیپید وجود دارد . شکلهای16- 3 و 17-3: بین غشاء خاجی و داخلی هسته فضای بین غشایی وجود دارد. در حقیقت این فضا در امتداد فضای داخلی شبکه آندو پلاسمی است . غشاء خارجی و داخلی هسته در فواصلی معین بهم پیوسته و سوراخ ها یا منافذی را به نام منافذ هسته ای بوجود می آورند ٬ این منافذ محل تردد ماکرو مولکولها بین سیتو سل و هسته می باشند( ریبوزوم ها از طریق همین منافذ از هسته وارد سیتو سل می شوند) شکل 18 – 3 : ریبوزوم ها از طریق زیر واحد یا بخش بزرگ خود به به شبکه آندو پلاسمی متصل می شوند . شکل 20 – 3 : الف – هر جسم گلژی مجموعه ای از 4 تا 6 کیسه می باشد که با هم ارتباط فیزیکی ( جهت تبادل مواد ) ندارند و مواد از طریق جوانه زدن ( ایجاد وزیکول ) از یک کیسه به کیسه بعدی منتقل می شوند . ب – هر جسم گلژی دارای یک سطح محدب و یک سطح مقعر است که سطح محدب یا سطح نزدیک به هسته جایگاه پذیرنده نام دارد یعنی وزیکول ها از این سطح وارد جسم گلژی می شوند . سطح مقعر یاسطح نزدیک به غشاء پلاسمایی جایگاه صادر کنند ه نامیده می شود . ج – انتقال مواد بین سطوح مختلف دستگاه گلژی به صورت وزیکولی می باشد . شکل 24 – 3 : استروما همان بستره می باشد . شکل 2 – 4 : مثال برای بافت پوششی مکعبی یک لایه ( لوله های نفرون ) و استوانه ای یک لایه ( سطح درونی روده ) در شکل آمده است و در متن کتاب نیامده است .اینها را نیز بخاطر بسپارید . شکل 5 – 4 : در این شکل با توجه به تعداد هسته ها چهار سلول نشان داده شده است که شامل یک نورون و سه سلول نورو گلیا ست – جنس غلاف اطراف آکسون لیپیدی ذکر شده است – بخش بریده شده در وسط آکسون نشان می دهد که طول آکسون می تواند بسیار بیشتر باشد و در این شکل فقط بخشی از آن نشان داده شده است – انتهای آکسون می تواند شاخه شاخه باشد . شکل 6 – 4 : الف – جوانه کناری : تشکیل هر برگ موجب می شود تعدادی سلول به صورت مریستمی در کنار آن پدید اید که به انها مریستم های کناری می گوییم . این مریستم ها خاستگاه تشکیل جوانه های کناری هستند و این جوانه ها خاستگاه محور های فرعی هستند . ب – منشاء کلاهک از سلولهای بنیادی راس ریشه می باشد ٬ سلولهای کلاهک مرده اند و نقش محافظت از مریستم انتهای ریشه را به عهده دارند و مانع از تماس مستقیم مریستم ها با خاک می شوند . ج – برش عرضی برگ شامل بخش های زیر است 1 – روپوست بالایی و پایینی 2 – میانبرگ که خود شامل دستجات آوندی ( رگبرگ ها ) و یک یا چند لایه سلولی کلرو پلاست دار است و در این شکل دو نوع لایه کلرو پلاست دار شامل میانبرگ نرده ای و میانبرگ حفره ای نشان داده شده است . میانبرگ نرده ای نزدیک به روپوست بالایی بوده و فاقد فضای بین سلولی است در حالیکه میانبرگ اسفنجی نزدیک به روپوست پایینی و زیر نرده ای قرار دارد و دارای فضای بین سلولی زیادی است . د – روزنه ها بیشتر در روپوست پایینی قرار دارند و دستجات آوند چوبی برگ بر روی دستجات آوند آبکشی قرار دارند . شکل 7 – 4 : الف – شکلهای الف و ب مربوط به یک گیاه علفی دو لپه ای است و همانطور که در شکل الف می بینیم در برش عرضی ریشه از خارج به داخل لایه های زیر دیده می شوند : 1 – لایه روپوست یا لایه تار های کشنده 2 – پوست 3 – استوانه مرکزی ب – داخلی ترین لایه پوست آندودرم نام دارد – دایره محیطیه یا پریسیکل یا لایه ریشه زا اولین لایه استوانه مرکزی است . به ادامه مطلب مراجعه کنید. ادامه مطلب [ شنبه پانزدهم مهر ۱۳۹۱ ] [ 20:23 ] [ نساجی -دبیر زیست شهرستان نهاوند ]
[ ]
مطالب مرتبط به هم در كتابهاي زيست شناسي دبيرستان و پيش دانشگاهي
[ جمعه چهاردهم مهر ۱۳۹۱ ] [ 23:28 ] [ نساجی -دبیر زیست شهرستان نهاوند ]
[ ]
فصل اول (سؤالها به ترتیب صفحات کتاب اورده شده) - اطلاعات مربوط به تنیدن تار در عنکبوت به چه شکلی (نوع مولکول) و از کجا آمده است؟ - نوزادان عنكبوت چگونه توانايي تنيدن تار را پيدا مي كنند؟ - غده های مربوط به تنیدن تار در کدام بخش بدن جانور قرار گرفته است؟ - چرا حشراتی که در دام عنکبوت می افتند نمی توانند فرار کنند؟ - ساختار رشته های موجود در تار عنکبوت را توضیح دهید. - چرا تار عنکبوت در برابر باد و سایر نیروها مقاوم است؟ - دو گروه مهم مولکولهای زیستی را نام ببرید؟ - چه عاملی زمینه گوناگونی جانداران است؟ - چه عنصری تقریبا در تمام مولکولهایی که در سلول ساخته می شوند وجود دارد؟ - دو ترکیبی که بیشترین ترکیب بدن جانداران می باشند را به ترتیب نام ببرید؟ - مواد آلی را تعریف کنید؟ - ویژگی شیمیایی هر عنصر مربوط به چیست؟ - گوناگونی مولکولهای آلی به چه دلیل است؟ - کربن چند پیوند کووالانسی می تواند تشکیل دهد؟ چرا؟ - پیوند کووالانسی چگونه تشکیل می شود؟ - هیدروکربن چیست؟مثال بزنید. - اسکلت کربنی را تعریف کنید. - با رسم شکل فرمول ساختاری هیدروکربن اجزای تشکیل دهنده انرا نشان دهید. - به مولکولهایی درشت مولکول می گویند؟مثال بزنید. - اتمهای تشکیل دهنده پروتئین با چه نوع پیوندی به یکدیگر متصلند؟ برای دریافت ادامه سوالات به ادامه مطلب رجوع کنید.ادامه مطلب [ شنبه هشتم مهر ۱۳۹۱ ] [ 13:35 ] [ نساجی -دبیر زیست شهرستان نهاوند ]
[ ]
فصل 1
1-كدام عبارت نادرست است؟ 1)زنجيره نشاسته بدون انشعاب يا گاه انشعاب دار است. 2)پلي ساكاريدها بيشتر در ساختار سلول و نيز استحكام آنها نقش دارند. 3)از هيدروليز گالاكتوزقند گلوكز و آب توليد مي شود. 4)هيدروليز سلولز در بدن گاو و موريانه امكان پذير است. 2-كدام يك در گرماي زياد خواص خود را از دست نمي دهد؟ 1)لسيتين 2)رنين 3)گاماگلوبولين 4)كازئين 3-فراوان ترين هيدرات كربن موجود در طبيعت كدام است؟ 1)ساكارز 2)سلولز 3)گليكوژن 4)نشاسته 4- هر گاه 7مولكول آمينو اسيد با هم تركيب شوند چند مولكول آب حاصل مي شود؟ 1)6 2)7 3)14 4)12 5- فراوان ترين مواد موجود در سلول جانوري كدامند؟ 1)پروتئين ها 2)چربي ها 3)نمك هاي معدني 4)هيدرات هاي كربن 6- اهميت ساخته شدن هيدرات ها كربن درشت مولكول در چيست؟ 1)صرفه جويي در محل ذخيره 2)شباهت به تركيبات ديگر سلول 3)آساني مصرف 4)دارا بودن انرژي زيادتر 7-در مورد ويژگي هاي آنزيم ها كداميك از موارد زير صحيح است؟ 1)همه ي آنزيم ها درPH نسبتاً قليايي فعاليت مي كنند. 2)همه ي آنزيم ها از جنس پروتئين بوده و عمل آنها اختصاصي است. 3)هر آنزيم به طور اختصاصي عمل مي كند ولي جنس شيميايي آن پروتئيني يا غير پروتئيني است. 4)هر آنزيم بر روي يك دسته خاص از غذاها اثر دارد و نوع PH محيط مهم نيست. 8- شباهت نشاسته ، سلولزو گليكوژن از چه نظر بيش تر است؟ 1)نوع آرايش واحد هاي ساختماني 2)نوع آنزيم هايي كه بر آنها اثر مي گذارند 3)نوع واحد هاي ساختماني 4)تعداد واحد هاي ساختماني با توجه به معادله ي زير به پرسش ها پاسخ دهيد : C6H12O6 + C6H12O6 <---مادهB---- C12H22O11 + H2O A C D9- ماده B از كدام گروه است؟ 1) قند ساده 2) ليپيد 3) اسيد نوكلئيك 4) پروتئين 10- معادله از چه نوع است؟ 1) سنتزآبدهي 2) اكسيداسيون گلوكز 3) هيدروليز 4) تنفس هوازي 11-اگر ماده D به مقدار زياد در سلول حاصل آيد نامش را چه مي گذارند؟ 1) فرآورده متابوليسم 2) فعال كننده آنزيم 3) ذخيره غذايي 4) ماده دفعي 12- ماده C را چه مي نامند؟ 1) دي ساكاريد 2) مالتوز 3) ساكاروز 4) لاكتوز 13- علت اختصاصي بودن عمل آنزيم چيست ؟ 1) نوع PH محيط 2) نوع آنزيم ترشح كننده 3) درشتي مولكول 4) شكل مولكول
14- دماي زياد به اين سبب باعث مرگ جانداران مي شود كه: 1) آنزيم ها را غير فعال مي كند. 2) تجزيه ي تركيبات آلي را به همراه دارد . 3) مواد سمي ايجاد مي شود. 4) PH بدن را تغيير مي دهد. 15- انرژي مورد استفاده سلول از چه ماده اي تاً مين مي شود؟ 1) هيدرات هاي كربن 2) قندهاي ساده 3) آدنوزين تري فسفات 4) تري گليسريدها 16- كدام هيدرات كربن از گياهان حاصل نمي آيد؟ 1) گلوكز 2) سلولز 3) گالاكتوز 4) نشاسته 17- هيدرات هاي كربن در درجه اول به كدام منظور در سلول مصرف مي شود؟ 1) ساختن پروتوپلاسم 2) توليد انرژي 3) ذخيره سازي غذا 4) تنظيم فعاليت هاي سلول 18- منبع مستقيم و عمومي تاً مين انرژي ATP در سلول چيست؟ 1) ADP 2) گلوكز 3) نشاسته 4) هر گونه قند 19- كدام يك صرف انرژي را در بدن جانداران بهتر به اثبات مي رساند؟ 1) حركت 2) توليد گرما 3) سنتز مواد 4) تجزيه مواد 20- كدام فرآيند در برگيرنده ي فرآيندهاي ديگر است ؟ 1) فتوسنتز 2) متابوليسم 3) تنفس 4) تغذيه 21- كدام يك عمل آميلاز را نشان مي دهد؟ 1) نشاسته گلوكز 2) نشاسته مالتوز 3) گليكوژن گلوكز 4) مالتوز فروكتوز [ شنبه هشتم مهر ۱۳۹۱ ] [ 13:33 ] [ نساجی -دبیر زیست شهرستان نهاوند ]
[ ]
[ یکشنبه دوم مهر ۱۳۹۱ ] [ 23:4 ] [ نساجی -دبیر زیست شهرستان نهاوند ]
[ ]
[ شنبه یکم مهر ۱۳۹۱ ] [ 20:31 ] [ نساجی -دبیر زیست شهرستان نهاوند ]
[ ]
|
||
[ طراحی : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |