تصاویر باور نکردنی از دانه های برف:



دانه های برف

دانه های برف

دانه های برف

ادامه نوشته

بزرگ‌ترین حفره اُزون در قطب جنوب:


لایهٔ اُزون لایه‌ای به ضخامت ۳۰۰ دابسون (۳ میلی‌متر) در لایهٔ استراتوسفر جو زمین است با غلظت بالایی از مولکول ازون (O۳)، که در سال ۱۹۱۳ توسط دو فیزیک‌دان فرانسوی به نام‌های شارل فابری و هانری بویسون کشف شد.

این لایه با جذب 95 الی 99.9 درصد پرتو فرابنفش خورشید، موجب ادامهٔ زندگی بر روی کرهٔ زمین می‌شود. لایه اُزون پرتوهای پرانرژی فرابنفش را جذب کرده و آن‌ها را به شکل پرتوهای فروسرخ در می‌آورند و به سطح زمین می‌فرستند.

سازمان بین المللى هواشناسى اندازه این حفره در سال 2012 بطور متوسط 17.9 میلیون کیلومتر مربع بود. بزرگترین حفره ازن در سال 2000 به اندازه 29.9 میلیون کیلومتر مربع ثبت شده است.


منبع : سایت هوپا

ادامه نوشته

زمانی که مشتری از ماه به زمین نزدیک تر میشود در برزیل....محشره



زمانی که مشتری از ماه به زمین نزدیک تر میشود در برزیل....محشره

ابر و آذرخش:

آذرخش، برق، صاعقه، یا آتشه 'گونه‌ای برون‌دادالکتریکی است که در اثر الکتریسیته ایستا میان دو ابر و یا ابر و زمین ایجاد می‌شود.

در اثر برخورد ذرات آب یک جبهه هوای گرم به ذرات یخ یک جبهه هوای سرد، الکتریسیته ساکن بوجود می‌آید که نسبت به زمین دارای بار الکتریکی منفی بوده و در صورتی که فاصله منبع جریان الکتریکی کم و بیش، نزدیک به سطح زمین باشد، آذرخش بروز می‌کند. در آذرخش‌های شدید بیش‌ترین برون‌داد الکتریکی رخ می‌دهد. دما در محل اصابت برق فوق العاده بالا می‌رود (حدود ۲۸٬۰۰۰ درجه کلوین که حدود ۵ برابر دمای سطح خورشید است)

در هنگام آذرخش معمولاً مقداری از نیتروژن هوا به ترکیبات نیتریدی محلول در آب تبدیل می‌شود. رعد و برقی که بین ابر و زمین است معمولاً از ابر به زمین می‌زند (رعد منفی) ولی در برخی موارد نادر هم رعد از زمین به ابر می‌زند (رعد مثبت). در این حالت (رعد مثبت) زمین دارای بار منفی است و ابر دارای بار مثبت.

به رعد پیشگام و کوب برگشتِ آن در تخلیه الکتریکی اَبربه‌زمین «کوب آذرخش» گفته می‌شود. درخشندگی شدیدی که در آخرین مرحله هر کوب آذرخش ناشی از تخلیه الکتریکی اَبربه‌زمین، از زمین به سوی پایه اَبر بالا می‌رود کوب برگشت یا کوب اصلی می‌گویند.



 اخترشناسی نوین - Modern Astronomy 

دلت شاد و لبت خندان بماند برایت عمرجاویدان بماند

خدارا میدهم سوگند برعشق هرآن خواهی برایت آن بماند

به پایت ثروتی افزون بریزد که چشم دشمنت حیران بماند

تنت سالم سرایت سبز باشد برایت زندگی آسان بماند

تمام فصل سالت عید باشد چراغ خانه ات تابان بماند

پیامی به زبان فارسی برای موجودات فضایی:

35 سال پیش در چنین روزهایی، فضاپیمای ویجر1 به فضا پرتاب شد. این فضاپیما که پس از عبور از نزدیکی مشتری و زحل، رهسپار خارج منظومه شد، حامل لوحی طلایی بود که نشانی منظومه شمسی و صداها و تصاویری از زمین در آن حک شده بود.

details-images

در یک روی این لوح طلایی، صداها و تصاویری به شکل دیجیتالی حک شده که آثاری از حیات و تمدن روی زمین را نشان می‌دهد. برخی از مشهورترین آثار موسیقی (مانند فلوت جادویی موتزارت) نیز در این لوح قرار داده شده است. علاوه بر آن، پیام «سلام» به 53 زبان زنده جهان روی این لوح قرار دارد که پیام فارسی آن را که به قرار زیر است، می‌توانید در اینجا بشنوید:

 

درود بر ساکنین ماورای آسمان‌ها

بنی آدم اعضای یک پیکرند               که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار             دگر عضوها را نماد قرار

 

ویجر1 هم‌اکنون در فاصله حدود 18 میلیارد کیلومتری از خورشید قرار دارد و در آستانه ورود به فضای میان‌ستاره‌ای است.

برای دانلود فایل صوتی اینجا را کلیک کنید(197kb)

منبع:تازه های نجومی

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ شفق قطبی در پشت ابرها ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

لینک فایل تصویری از شفق قطبی  بیرون جو زمین که این تصویر توسط دوربین ایستگاه فضایی بین المللی گرفته شده است.
     http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/12/

منبع:

اخترشناسي دانش يگانه ي كيهان

>>> لحاف چهل تکه خورشید در تصاویر جدید ناسا <<<




سازمان ناسا با استفاده از طول‌موجهای مختلف نور به انتشار تصاویر رنگین از خورشید پرداخته است.
تلسکوپهای تخصصی زمینی یا مستقر در فضای ناسا می‌توانند مجموعه رنگینی از نور را در ورای طیفهای قابل مشاهده برای چشم غیرمسلح رصد کنند و ناسا به دقت این تصاویر که هر کدام اطلاعات متفاوتی در مورد اجزای مختلف سطح و جو خورشید نشان می‌دهند را بررسی می‌کند.

این سازمان برای نمایش مجموعه گسترده طیفهایی مورد بررسی خود یک تصویر نقشدار را که شبیه به یک لحاف چهل‌تکه خورشیدی با رنگهای قرمز، آبی، سبز، بنفش، نارنجی و دیگر تصاویر رنگی است، منتشر کرده است.
به گفته محققان، برای مثال نور سبز و زرد 5500 انگستروم عموما از ماده‌ای با حرارت 10 هزار درجه فارنهایت نشات می‌گیرد که نشانگر سطح خورشید است. از سوی دیگر، نور 94 انگسترومی فرابنفش شدید از اتمهایی است که حدود 11 میلیون درجه فارنهایت حرارت داشته و طول موج خوبی برای مشاهده جرقه های خورشید با دمای بسیار بالا به شمار می‌رود.
با بررسی تصاویر خورشید در طول موجهای مختلف که در تلسکوپ‌هایی مانند رصدخانه دینامیک خورشیدی، تلسکوپ استریو و سوهو انجام می‌شود، دانشمندان می‌توانند چگونگی حرکت ذرات و حرارت را در میان جو خورشید دنبال کنند.

ادامه نوشته

>>>> هواشناسی سیاره ها !! <<<<


>>>> هواشناسی سیاره ها !! <<<<

انسان در صورتی که روزی بخواهد به یکی از سیاره های سامانه خورشیدی سفر کند، مانند سفرهای زمینی ابتدا باید از شرایط آب وهوایی آنجا آگاه شده و خود را برای مقابله با آن آماده کند.
دانشمندان در سرتاسر جهان در تلاش هستند نیروهایی را برای سفرهای فضایی به سیاره های مختلف در آینده ای نه چندان دور آماده کنند، پروژه ای که برای اجرای آن باید از جزئیات بالایی از سیستم فیزیولوژیکی بدن گرفته تا ساختار سیاره ها در سامانه خورشیدی مطلع باشند، شرایط آب وهوایی سیاره ها نیز یکی از مواردی است که آگاهی از آن بسیار حیاتی است:

* عطارد:

 نوزاد سامانه خورشیدی سیاره ای که کمترین فاصله را از خورشید دارد و همچنین کوچکترین سیاره سامانه خورشیدی یعنی سیاره «عطارد» هیچ اتمسفری ندارد از اینرو پیش بینی شرایط آب وهوایی آن بسیار دشوار است. با این همه در صورتی که فردی قصد سفر به این سیاره را داشته باشد به او اعلام می شود که متناسب با نقطه ای که قرار است بر روی آن فرود بیاید، خود را خوب گرم نگه دارد و یا اینکه مقدار زیادی ضدِ آفتاب با SPF۵۰ مصرف کند زیرا درجه حرارت هوا در این سیاره از منفی ۱۸۳درجه تا ۴۲۷درجه سلسیوس در میان دو قطب سوزان و منجمد عطارد متغییر است

* ناهید:

 داغ ترین سیاره سامانه خورشیدی و دومین جرم داغ در این سامانه پس از خورشید سیاره «ونوس» است، در این سیاره هیچ شانسی برای فرار از ابری که آسمان را فراگرفته وجود ندارد. این سیاره با داشتن اتمسفری مملو از دی اکسیدکربن، نیتروژن و اسیدسولفوریک از داخل شدن کوچکترین پرتوهای نور خورشید جلوگیری می کند. البته تجربه این فضای خفه و گرفته هرگز با فشار بالایی که ۹۲ برابر فشار اتمسفری زمین است، برابری نمی کند. بهتر است کسی که به این سیاره سفر می کند، برای مقابله با حرارت ۴۸۰ درجه ای ونوس راهی بیابد

* مریخ:

 شاید این سیاره در گذشته بارندگی هایی داشته، اما امروز بازدیدکنندگان باید برای سفر به مناطق قطبی این سیاره از تجهیزات یخ نوردی استفاده کنند، باید انتظار دیدن طلوع و غروب آبی رنگ خورشید را داشته باشند و با دیدن عبور توفانهای شنی از افق در جایی پناه بگیرند

* مشتری:

 سیاره عظیم مشتری از «هلیوم» و «هیدروژن» ساخته شده اند و ۳۱۸ برابر زمین است و همچنین نسبت به انرژی که از خورشید دریافت می کند، انرژی بیشتری رها می کند. توفان ها در این سیاره نیروهای پرفشاری هستند که هلیوم را به مایع تبدیل کرده و منجر به بارش باران های شدید و وزش بادهای سریع با سرعت ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت می شوند. جدا از این شرایط نامناسب آب وهوایی، در صورتی که کسی بتواند به این سیاره سفر کند باید درباره ابرهای آمونیاکی نیز کمی احساس نگرانی داشته باشد

* زحل:

 این سیاره نیز تقریبا از گاز ساخته شده است. دومین سیاره بزرگ سامانه خورشیدی به هیچ وجه مکانی قابل اقامت نیست زیرا در آن باد با سرعت ۱۸۰۰ کیلومتر بر ساعت می وزد، حرارت در هسته آن بالای ۱۴۷۲۷ درجه سلسیوس است و لایه ای یخی به ضخامت ۱۰ کیلومتر آن را پوشانده است. آسمان این سیاره همواره از ابرهایی از آمونیاک، هیدروژن و هلیوم پوشانده شده و هر ۳۰ سال یکبار توفانی بزرگ به نام «لکه بزرگ سفید» در آن رخ می دهد، که در زمان وقوع این توفان ها بهتر است کسی نزدیک این سیاره نشود

* اورانوس:

 آب وهوای این سیاره گازی و یخی کاملا توفانی پیش بینی می شود، سیاره ای که سومین سیاره بزرگ سامانه خورشیدی بشمار می رود، ابرهای آبی رنگ متان آسمان این سیاره را فرا گرفته اند و به بازدیدکنندگان پیشنهاد می شود در صورت سفر به این سیاره برای مقابله با سرمای منفی ۱۹۷درجه ای از لباس های حرارتی استفاده کنند

* نپتون: 

دورترین سیاره سامانه خورشیدی که آشکارا سردترین آنها نیز بشمار می رود، سردی که تا از منفی ۲۲۴ درجه سلسیوسی بودن آن مطلع نباشید به عمق سرمای آن پی نخواهید برد. این سیاره گازی که از هسته ای یخی برخوردار است شرایط آب وهوایی مشابه اورانوس خواهد داشت تنها با درجه حرارتی غیرقابل تحمل تر. دیگر اینکه سرعت باد در این سیاره بعضا به ۲۱۰۰ کیلومتر می رسد

◄ @[517063148318091:274:اخترشناسی نوین - Modern Astronomy]*{ اخترشناسي دانش يگانه ي كيهان}*
>>>> هواشناسی سیاره ها !! <<<<

انسان در صورتی که روزی بخواهد به یکی از سیاره های سامانه خورشیدی سفر کند، مانند سفرهای زمینی ابتدا باید از شرایط آب وهوایی آنجا آگاه شده و خود را برای مقابله با آن آماده کند.
دانشمندان در سرتاسر جهان در تلاش هستند نیروهایی را برای سفرهای فضایی به سیاره های مختلف در آینده ای نه چندان دور آماده کنند، پروژه ای که برای اجرای آن باید از جزئیات بالایی از سیستم فیزیولوژیکی بدن گرفته تا ساختار سیاره ها در سامانه خورشیدی مطلع باشند، شرایط آب وهوایی سیاره ها نیز یکی از مواردی است که آگاهی از آن بسیار حیاتی است:

ادامه نوشته

دانشمندان ایرانی ناسا:

حضور بسیار پر رنگ متخصصان ایرانی در بالاترین رده های سازمان هوافضایی ایالات متحده، حاکی از توانایی ها و هوش سرشار ایرانیان بوده که در تمام طول تاریخ و هر زمان که فرصتی برای عرضه اندام داشته به بهترین نحو خود را نشان داده است

درصد بالایی از کادر پژوهشی ناسا را پژوهشگران و متخصصان ایرانی تشکیل می دهند که مایه بسی مباهات و افتخار است. بویژه آنکه بدانیم در میان این دانشمندان نام بانوی دانشمند ایرانی نیز به چشم می خورد. نام گروهی از این متخصصان همراه با مسؤولیتشان عبارت است از:

*پروفسور محمد جمشیدی>> مدیر برنامه های داخلی ایستگاه فضایی ناسا
*فیروز نادری>> مدیر برنامه اجرایی سیاره مریخ در ایستگاه فضایی ناسا-معاونت مدیرکل تنظیم راهبردهای آزمایشگاه پیشرانه جت در ناسا و مدیرکل فعلی اکتشافات منظومه شمس
*حمید برنجی>> عضو پژوهشگران ایستگاه فضایی ناسا
*قاسم اسرار>> عضو هیئت مدیره ایستگاه فضایی ناسا
*کاظم امیدوار>> عضو پژوهشگران ایستگاه فضایی ناسا
*رضا غفاریان>> مهندس لابراتوار نیرو محرکه جت ایستگاه فضایی ناسا
*پروفسور پرویز معین>> رئیس موسسه مرکزی تحقیقاتی دانشگاه ناسا
*بابک فردوسی>>عضو پژوهشگران کنجکاوی سیاره مریخ-مهندس پرواز ایرانی ناسا
*پروفسور صمد حیاتی>> عضو هیئت مدیره ایستگاه فضایی ناسا
*عبد الحمید کریمی>> در رابطه با ساخت موشک های فضایی در ناسا
فعالیت دارند
*خانم دکتر آزاده مقدم>> در آزمایشگاه پیشرانش جت در ناسا
بر روی رادارها کار میکند و ...
طبق آخرین آماری که گرفته شده و در روزنامه Space چاپ شده، 43 درصد ناسا از پژوهشگران ایرانی می‌باشد-حدود 70 الي 80 ايراني در ناسا فعاليت دارند

{{{باید به این مساله افتخار كنیم یا به خاطر از دست دادن این همه استعداد تاسف بخوریم؟!
یا اینکه باید افسوس بخوریم که ایکاش دلیلی بر فرار مغزها وجود نداشت ؟}}}