چاقی شکم تان با خوردن این غذاها بدتر می شود !

چاقی شکم چاقی شکم یکی از مشکلاتی است که تقریبا همه انسانها با آن درگیر هستند. از بین بردن چاقی شکم کار بسیاری سختی نیست . برخی از غذاها چاقی شکم تان را بدتر می کنند و شما می توانید این غذاها را از برنامه غذایی تان حذف کرده و جایگزین هایی مناسب برای آنها انتخاب کنید. برخی از غذا‌ها هستند که به صورت چربی یک راست در شکم شما می‌نشینند و سبب ایجاد اضافه وزنی تقریبا فوری دقیقا در همان جایی می‌شود که شما نمی‌خواهید. این نوع افزایش وزن که «بافت چربی عمیق» است و باعث چاقی شکمی شما می‌شود، همان است که هنگامی در استخر لباس‌ شنا می‌پوشید، موجب خجالت شما می‌شود. اما این افزایش وزن همچنین می‌تواند به مشکلات جدی‌تری نظیر بیماری‌های قلبی، دیابت و آلزایمر منجر شود. جایی که بدن کالری‌ها را ذخیره می‌کند وابسته به هورمون‌های شما است و برخی غذا‌ها موجب آغاز یک واکنش هورمونی دقیق و تجمع چربی در شکم شما می‌شوند. خوشبختانه پژوهشی جدید در زمینه رژیم غذایی شکم صفر (Zero Belly Diet) از دیوید زینچنکو نویسنده کتاب پرفروش The Abs Diet، شش غذای رایج که به چربی شکمی تبدیل می‌شوند (insta-belly foods) را به همراه چند غذای جایگزین مبتکرانه برای کمک به برآورده کردن خواسته‌های غذایی شما بدون داشتن شکمی برآمده را معرفی می‌کند. 6 ماده غذایی زیر چاقی شکم تان را بدتر می‌کنند نوشابه‌های گازدار رژیمی چاقی شکم تان را بدتر می کنند اگر می‌خواهید تناسب‌اندام خود را دوباره به دست بیاورید، بایستی مصرف نوشابه‌های شیرین را کاهش دهید و آن‌ها را با نوشابه‌های رژیمی جایگزین کنید. آیا این کار درست است؟ نه، مطالعات اخیر ارتباط بین مصرف نوشابه‌های رژیمی و دور کمر یا دور شکم بزرگ‌تر را، نشان داده‌اند. علاوه بر این مطالعه منتشر شده در ژورنال Obesity نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان نوشابه‌های رژیمی نسبت به افرادی که این نوع نوشابه‌ها را نمی‌نوشند، درصد بالاتری چربی‌های شکمی را دارا هستند. اما چرا؟
ادامه نوشته

دلایل بروز بوی بد دهان در روزه داری

برخی عوامل در بروز بویی بد دهان در هنگام روزه داری تاثیرگذارتر از بقیه هستند که در این مطلب می توان به آنان اشاره کرده ایم. بوی بد دهان از موارد آزاردهنده ای است که برخی روزه داران با آن مواجه می شوند؛ به گفته متخصصان تغذیه، طولانی بودن مدت روزه داری در روزهای گرم تابستان، خشک شدن دهان در اثر کاهش آب بدن، پر و بدخوری از جمله دلایل بوی بد دهان هستند. دکتر سیدضیاء الدین مظهری کارشناس تغذیه افزود:مصرف زیاد موادغذایی حاوی پروتئین مانند گوشت قرمز، آبزیان و پرندگان می تواند سبب بروز بوی بد دهان شود، بنابراین برای پیشگیری از این مشکل باید از این نوع موادغذایی در وعده های افطار و سحر در ماه رمضان کمتر استفاده شود. وی با بیان اینکه مصرف میوه و سبزی در فواصل بین افطار و سحر می تواند از بروز بوی بد دهان پیشگیری کند، ادامه داد:مصرف موادغذایی حاوی انواع سبزی ها به صورت پخته نیز در این زمینه موثر است. مظهری برای رفع بوی بدن دهان، تصریح کرد:روزه داران از مایعات و میوه و سبزی های حاوی فیبر فراوان مانند سیب، کاهو، کلم و هویج در فواصل بین افطار تا سحر و به ویژه وعده سحر بیشتر مصرف کنند. این کارشناس تغذیه با تاکید بر پرهیز از پرخوری برای پیشگیری از مشکلات گوارشی اظهار کرد: پرخوری و انباشته شدن موادغذایی فشار زیادی بر روی معده و روده ها وارد می کند و در نتیجه به سوء هاضمه، عدم جذب مناسب موادغذایی و در نهایت بوی بد دهان منتهی می شود. مظهری گفت: پرخوری و افزایش حجم موادغذایی در داخل معده همچنین ممکن است سبب بروز ریفلاکس (بازگشت غذا از معده به مری) در افراد و به دنبال آن افزایش بوی بد در دهان شود؛ بنابراین پرهیز از پرخوری می تواند به پیشگیری از بوی بد دهان کمک کند. وی گفت: حذف وعده سحری و خوردن غذاهای سنگین که بر عملکرد دستگاه گوارش تاثیر می گذارد، عفونت های دهان و دندان، عفونت های سینوس و لوزه و مشکلات گوارشی نیز می تواند از دلایل بروز بوی بد دهان در زمان روزه داری باشد. به طور کلی به گفته پزشکان، بیماری هایی مانند عفونت های کبدی، کلیوی، دیابت پیشرفته، عفونت های دندان و لثه، سینوزیت، ترشحات مزمن سینوس و التهاب حفره های بینی می تواند سبب بروز بوی بد دهان در افراد شود. مشکلات گوارشی مانند زخم های دستگاه گوارش فوقانی (معده و روده باریک)، ریفلاکس و رشد باکتری ها در روده کوچک که همراه با نفخ معده است نیز سبب بروز بوی بد در دهان می شود. تحقیقات نشان می دهد که در حالت عادی که فرد روزه نیست بدن از قند خون برای سوخت و ساز خود استفاده می کند اما در هنگام روزه داری که قند کافی در بدن وجود ندارد، چربی ها در بدن تجزیه می شوند و موادی به نام کتون ها را تولید می کنند که به صورت گاز از دستگاه تنفس خارج و سبب بوی بد دهان می شوند. مظهری خشک شدن دهان در اثر کاهش آب بدن در طول روزه داری را یکی دیگر از دلایل بوی بد دهان عنوان کرد و برای رفع آن توصیه کرد: روزه داران از مایعات و میوه و سبزی های حاوی فیبر فراوان مانند سیب، کاهو، کلم و هویج در فواصل بین افطار تا سحر و به ویژه وعده سحر بیشتر مصرف کنند. وی همچنین روزه داران را به پرهیز از مصرف موادغذایی مانند سیر و پیاز توصیه کرد و گفت: رعایت بهداشت دهان و دندان ها و مسواک زدن صحیح، استفاده از نخ دندان و دهان شویه های آنتی باکتریال قبل و بعد از افطار و سحر نیز برای رفع این مشکل بسیار موثر است.

مغز کاهو را نخورید!

 ‌تجمع نیترات در سبزی‌های برگی بیشتر از سبزی‌های میوه‌ای و پیازی است و از آنجا که نیترات باعث بیماری‌هایی از قبیل کم خونی، سقط جنین و انواع سرطان‌ها می‌شود، ساقه وسط سبزیجاتی مثل کاهو را نباید خورد.
‌ تجمع نیترات در سبزی‌هایی مانند کاهو و اسفناج بیشتر از سایر سبزی‌هاست. میزان نیترات موجود در اندام‌های مختلف سبزیجات نیز متفاوت بوده، به طوری که میزان آن به ترتیب در ساقه، دمبرگ، پهنک برگ، اندام‌های زیرزمینی، پیاز، ریشه‌ها و غده‌ها بیشتر است.
 ‌در میوه‌ها و سبزی‌های میوه‌ای، مشکل زیادی از نظر تجمع نیترات وجود ندارد و مشکل اصلی بیشتر در سبزی‌هایی است که اندام رویشی آن‌ها مصرف می‌شود. نیترات باعث بیماری‌هایی از قبیل کم خونی، سقط جنین و انواع سرطان‌ها می‌شود و میزان مجاز ورود نیترات به بدن هر فرد ۳/۶۵ میلی‌گرم بر هر کیلوگرم وزن بدن در روز است. با توجه به اینکه میزان مجاز آن نسبت به وزن بدن سنجیده می‌شود مقدار مصرف آن در کودکان هم حائز اهمیت است.

 ‌در مورد آب‌ها نظارت زیادی وجود دارد و میزان نیترات در آب اندازه‌گیری می‌شود، ولی در خصوص سبزی‌ها کنترلی صورت نمی‌گیرد این درحالی است که در کشورهای توسعه یافته بر روی سبزی‌ها نیز کنترل انجام می‌شود.

 کاربرد زیاد کودهای شیمیایی ازته در مزارع از دلایل اصلی تجمع نیترات در سبزی‌هاست چراکه کودهای نیتروژنه باعث افزایش تولید می‌شود بنابراین کشاورزان از این کود زیاد مصرف می‌کنند. میزان مجاز نیترات در کشورهای مختلف فرق دارد؛ به طوری که در برخی کشور‌ها میزان نیترات مجاز در اسفناج ppm ۴۰۰ و برای کاهو ۱۰۰۰ ppm تعیین شده است، این درحالی است که در کشور ما مقدار نیترات موجود در این سبزی‌ها خیلی بیشتر از حد مجاز است.
تاجایی که امکان دارد سبزی‌ها را خودشان پرورش دهند و یا این‌که از محصولات ارگانیک استفاده کنند. هم‌چنین از بخش‌هایی که نیترات زیادی دارند استفاده نکنند و در اسفناج ساقه و دمبرگ و در کاهو ساقه وسط را مصرف نکنند.

 نگهداری سبزی‌ها به صورت پخته در فریزر نیز باعث ترکیب نیترات با اسیدهای آمینه می‌شود که ماده‌ای به نام نیتروزامین تولید می‌کند، این ماده سرطان‌زاست و فرآیند تولید آن در یخچال و فریزر رخ می‌دهد.

کشف جایگاه ضبط نغمه‌های موسیقی در مغز انسان

محققان دانشگاه دارتمون دریافته‌اند قشر شنوایی در مغز که اطلاعات دریافت شده از گوشها را پردازش می‌کند، محل ذخیره نغمه‌های موسیقی در انسان نیز محسوب می‌شود. محققان با انجام آزمایشهایی مشاهده کردند هر بار که اشخاص به نغمه‌ای گوش می‌دهند که برای آنها آشناست اگر بطور تصادفی قسمتهایی از موسیقی حذف شده باشد. بخش شنوایی مغز بطور خودکار قسمتهای حذف شده را از حافظه استخراج و به قطعه‌ای که می‌شنوند اضافه می‌کند.

این پژوهشگران با استفاده از اسکنر ام.‌آر.‌آی (MRI) نحوه فعالیت مغز گروهی از داوطلبان را به هنگام گوش دادن به نغمه‌های موسیقی زیر نظر گرفتند و مشاهده کردند هر بار که قسمتی از موسیقی حذف می‌شود، مغز شخص بلافاصله از خود واکنش نشان می‌دهد.

به اعتقاد این محققان پژوهش آنان موید تحقیقات دیگری است که در مورد داده‌های حسی مربوط به اطلاعات دیداری انجام شده بود. در آن آزمایشها نیز مشاهده شد بخشی از قشر مغز که اطلاعات دیداری را پردازش می‌کند به هنگام مشاهده یک تصویر آشنا که قسمتهایی از آن حذف شده است، با استفاده از حافظه بخشهای ناقص را تکمیل می‌کند.

این آزمایشها نشان می‌دهد در مغز آدمی بخشهایی که کار پردازش اطلاعات را برعهده دارند در عین حال کار ضبط اینگونه اطلاعات را نیز انجام می‌دهند. محققان در این آزمایشها مشاهده کردند مغز افراد در بازسازی قطعات حذف شده موسیقی‌های مختلف به شیوه‌های متفاوت عمل می‌کند و این نحوه عمل تا حد زیادی به موسیقی که پخش می‌شود بستگی دارد. بطور نمونه زمانی که موسیقی بدون کلام پخش می‌شود بخش صوتی مغز برای بازسازی موسیقی به بخشی که در نقاط عقب مغز واقع شده رو می‌آورد در حالی که اگر موسیقی همراه با کلام باشد از قسمتهای جلویی مغز برای بازسازی کمک گرفته می‌شود.

normal_Avazak_ir-Beauty108

تصاویری جالب از امپراطوری میکروب ها در یک قطره آب!

يك فارغ‌التحصيل هنرهاي چندرسانه‌اي دانشگاه علوم پايه سالتسبورگ با تصويربرداري از حيات موجود در يك قطره آب توانسته پديده‌هاي جالب و ترسناكي را به ثبت برساند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كلمنس ويرث، ويديوي خود را «امپراتوري ميكروب‌ها» ناميده كه در آن به ثبت مناقشات مولكولي و درگيري‌هاي ميتوكندريايي پرداخته است.
اين محقق اتريشي با استفاده از شيوه‌اي موسوم به «ميكروسكوپي زمينه تاريك» و اتصال يك دوربين به ميكروسكوپ با استفاده از يك آداپتور موفق به ثبت اين تصاوير جالب از جهان ميكرو شده است.
نتيجه آن، تصاويري از موجودات ريز ترسناك بوده كه در حيات 15 دقيقه‌اي خود به جدال و درگيري با هم مي‌پردازند.

يكي از ميكروب‌هاي موجود در اين فيلم موسوم به «Volvox» از حياتي 200 ميليون ساله برخوردار است
.











کمبود چه ویتامین ها و مواد معدنی شما را بی حال می کند؟

کمبود چه ویتامین ها و مواد معدنی شما را بی حال می کند؟
ضعف و بی حالی می تواند علل تغذیه ای داشته باشد بویژه اینکه کمبودهای تغذیه ای در دوره کنونی به شکل بالینی و آشکار کنترل شده است ...

 


یک دانشیار انستیتو تحقیقات تغذیه كشور با بیان اینکه ضعف و بی حالی می تواند علل تغذیه ای داشته باشد تاکید کرد:« آهن مهمترین ماده معدنی است که کمبود آن ضرورتا به شکل کم خونی بروز نمی کند بلکه از علائم اولیه کمبود این ماده معدنی مهم ضعف و بی حالی و خستگی مفرط و کاهش قدرت تمرکز و ضعف در کار کردن است.»

دکتر تیرنگ نیستانی گفت:«ضعف و بی حالی می تواند علل تغذیه ای داشته باشد بویژه اینکه کمبودهای تغذیه ای در دوره کنونی به شکل بالینی و آشکار کنترل شده است اما کمبود تحت بالینی یا کمبود حاشیه ای می تواند علائم گنگ و مبهمی داشته و در برخی مواقع خود را به شکل ضعف و بی حالی نشان می دهد.
ضمن اینکه یادمان باشد انرژی داشتن ، شادابی و فعالیت مرتبط به توده ماهیچه ای بدن می شود و افرادی که بضاعت توده ماهیچه ای آنها کم است با وجود وزن مناسب دچار ضعف و بی حالی می شوند.»

وی ادامه داد:«آهن مهمترین ماده معدنی است که کمبود آن ضرورتا به شکل کم خونی بروز نمی کند بلکه از علائم اولیه کمبود این ماده معدنی مهم ضعف و بی حالی و خستگی مفرط و کاهش قدرت تمرکز و ضعف در کار کردن است بویژه کمبود آن در میان زنانی که در سنین بارداری و یا دوره قاعدگی قرار دارند وجود دارد و با احساس این علائم بایستی سریعا به پزشک متخصص مراجعه کرد.»

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود:«کمبود برخی از ویتامین ها نیز همراه با ضعف و بی حالی است که می توان به ویتامین های گروه B به خصوص B2 و B6 و نیاسین اشاره کرد که با کمبود آن فرد دچار تحریک پذیری و عصبی بودن ، ضعف و بی حالی می شود و در صورتی که فردی از الگوی غذایی نامناسبی پیروی کند احساس ضعف و بی حالی کرده و باید گفت با الگوی غذایی نابسامان فرد به درجاتی از ضعف و بی حالی دچار می شود.»

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد:«کمبود ویتامین D که اکنون تنها به عنوان ویتامین استخوان ساز شناخته شده است موجب بروز ضعف و بی حالی می شود و طی تحقیقات جدید انجام گرفته مشخص شده است که در سالمندان تعداد دفعات به زمین خوردن که موجب بروز شکستگی می شود با کمبود این ویتامین رابطه عکس دارد و هر چه این ویتامین در بدن فرد کم باشد شانس دفعات زمین خوردن وی بیشتر است و در واقع انقباض ماهیچه ای با کمبود ویتامین D رابطه داشته و موجب بروز بی حالی و سستی در فرد می شود.»

دکتر تیرنگ نیستانی افزود:«آفتاب مهمترین منبع ویتامین D است همچنین این ویتامین در روغن کبد ماهی که در جیره غذایی مردم ما رایج نیست موجود است و زرده تخم مرغ و قارچ نیز تا حدودی حاوی این ویتامین هستند و اخیرا روش هایی در حال ابداع است که قارچ ها را در معرض UV قرار می دهند تا میزان ویتامین D موجود در آن بالاتر رود.»

وحشت ناک ترین و خطرناک ترین گیاهان دنیا!

در دنیا هزاران گونه مختلف گیاهی وجود دارند که میتوانند گاهی از برخی جانوران نیز خطرناکتر باشند.

در کوه ویکتوریا در فیلیپین نوعی گونه گیاهی(Giant Pitcher Plant) وجود دارد که در داخل آن ماده ای شهد مانند برای جلب توجه حشرات قرار دارد.این ماده به دلیل چسبندگی زیاد طعمه را به درون خود میکشد و به این ترتیب حشره تیره بخت(!) مورد استفاده این گیاه قرار میگیرد.

 


 

Castor Bean Plant نوعی گونه لوبیاست که در برگهای آن مقدیر انبوهی سم وجود دارد.

 

 

monkshood نام نوعی گونه گیاهی بنفش رتگ است که در برخی مناطق جهان از آن به عنوان چاشنی در خورشها استفاده میکنند.اگر هنگام چیدن آن از دستکش استفاده نشود،منجر به ایجاد بیماری های پوستی میشود.

 

 

Venus flytrap نوعی گونه گیاهی در ظاهر بسیار زیباست و از این نظر باعث جلب حشرات میشود.وقتی طعمه روی آن قرار میگیرد با تحریک اندامهای مومانند روی آن پتانسیل الکتریکی برگ تغییر میکند و ناگهان بسته میشود و آنزیمهای تجزیه کننده شروع به هضم طعمه میکنند.

 

 

Bladderwort نوعی گیاه گوشتخوار آبزی است که از موجودات آبزی یا سخت پوستان کوچک تغذیه میکند.ابتدا طعمه در اندامهای کیسه مانند آن به دام می افتد .سپس در طولانی مدت در همان جا دار فانی را وداع میگوید(!)

دانستنیهای حیوانات

زندگی طبیعی موجودات مختلف با هم متفاوت است. این تفاوت در حیوانات گاهی به حدی است که از دانستن آنها شگفت زده می شویم.آنچه می خوانید برخی از ویژگی های عجیب و غریب حیوانات است:

▪ دندان های تمساح در همه سنین عمر دوباره در می آید.

▪ جانوری موسوم به «راکون» قبل از صرف غذا باید ابتدا غذایش را با آب بشوید.

▪ یک زنبور ناگزیر است دو میلیون دفعه روی گل ها بنشیند تا بتواند یک لیوان عسل تولید کند.

مار ناشنواست و محیط اطراف خود را با ارتعاشات دریافتی از زمین درک می کند.

زالو یکدفعه ۲ تا ۳ سانتی متر مکعب خون می مکد و بعد از آن یک سال تمام چیزی نمی خورد.

کنه که حشره ای ریز است می تواند یک سال تمام بدون غذا زنده بماند.

 

ادامه نوشته

10 واقعیت جذاب در مورد مغز انسان !!

 


 

مغز انسان و شناخت پیچیدگی‌های خاص آن همواره برای بشر جذاب بوده است. همواره انسان یک نمونه شگفت‌انگیز برای شناخت به شمار می‌رود و موارد بی‌شماری در مورد انسان ناگفته باقی مانده است. در این مقاله به ده واقعیت جذاب درباره‌ی مغز انسان خواهیم پرداخت، تا شاید دید بهتری نسبت به مهمترین عضو بدن خود داشته باشید.
 

واقعیت اول : بیشتر وزن مغز را آب تشکیل می‌دهد و بخش جامد عمدتا از جنس چربی است

بیشتر مردم تصور می‌کنند که مغز به طور کامل جامد است، اما این افراد اشتباه می‌کنند. 75 درصد مغز را آب تشکیل می‌دهد. بخش جامد مغز نیز از جنس چربی است و تقریبا 10 تا 12 درصد مغز را تشکیل می‌دهد. بقیه مغز از جنس پروتئین، هیدروکربن و نمک است.

 

واقعیت دوم: 160,000 کیلومتر رگ‌خونی در مغز وجود دارد

این به این معنی است که اگر تمام رگ‌های خونی مغز را در امتداد یکدیگر قرار دهیم شما می‌توانید آن را 4 بار دور کره زمین بپیچانید یا اینکه کره ماه را با رگ‌های مغز دو نفر به زمین متصل کنید.

 

واقعیت سوم: مغز شما بین 10 تا 23 وات برق تولید می‌کند

این قدرت برای روشنایی دو لامپ کم مصرف کافیست. بخش عمده‌ای از این قدرت تولید شده به منظور ارتباط عصبی مغز با دیگر اعضا استفاده می‌شود.

 

واقعیت چهارم: استفاده از غذای سالم هوش را افزایش می‌دهد

طبق تحقیقاتی که در یک موسسه در نیویورک انجام شده، اگر شما در وعده ناهار غذایی بخورید که هیچگونه مواد نگهدارنده و یا طعم‌دهنده مصنوعی نداشته باشد، 14 درصد در تست IQ امتیاز بهتری کسب خواهید کرد. این کشف بسیار چشمگیر است و نشان می‌دهد که عملکرد مغز به شدت به نوع تغذیه وابسته است.

 

واقعیت پنجم: هر فکری که می‌کنید یک اتصال عصبی جدید در مغزتان ایجاد می‌کند

مغز از آن چیزی که تصور می‌کنید انعطاف‌پذیر‌تر است و به مرور زمان تغییر می‌کند. اگر در همین لحظه به موضوع جدیدی فکر کردید، مطمئن باشید در مغز شما به همان میزان اتصال عصبی جدید ایجاد شده است.

 

واقعیت ششم: یک فرد معمولی روزانه 70 هزار فکر انجام می‌دهد

شما همیشه در حال فکر کردن هستید. با تغییر این تفکرات، شما می‌توانید به طور کل سیم‌کشی عصبی مغزتان را تغییر دهید.

 

واقعیت هفتم: خندیدن فرایند پیچیده‌ای است و از 5 بخش مغز استفاده می‌کند

خندیدن موضوع خنده‌داری نیست، این فرایند بخش‌های زیادی از مغز را درگیر می‌کند. خندیدن برای فعالسازی مغز‌ بسیار موثر است و مواد شیمیای تقویت‌کننده‌ای در بدن شما در هنگام خندیدن رها می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که خندیدن برای چند دقیقه در هر روز موجب بهبود وضعیت روحی، افزایش احساس خوشبختی و افزایش عملکرد مغز در خلاقیت می‌شود.

 

واقعیت هشتم: تردستی موجب تغییرات سریع در مغز می‌گردد

تردستی و یادگیری کارهای پیچیده جدید تاثیر بسیار مثبتی بر روی مغز انسان دارد. تردستی و حرکات پیچیده موجب رشد بخش خاصی از مغز می‌شود، بنابراین اتصالات عصبی در مغز افزایش چشمگیر می‌شود. همچنین کارها و مسائل پیچیده می‌تواند موجب رشد چشمگیر مغز گردد.

 

واقعیت نهم: مغز توانایی احساس درد را در هیچ صورتی ندارد

مغز قادر به حس کردن درد در خود نیست و تنها می‌تواند درد بخش‌های دیگر بدن را دریافت کند. در واقع هیچ دریافت کننده دردی در مغز وجود ندارد.

 

واقعیت دهم: ارتفاع مغز انسان 9.3 سانتی متر است

مغز از آن چیزی که مردم تصور می‌کنند کوچکتر است. اندازه مغز 16 در 14 در 9.3 سانتی متر و وزن آن 1.3 کیلوگرم است. در همین 1.3 کیلوگرم 200 میلیون سلول عصبی (نرون) وجود دارد.